torsdag 3 oktober 2013

Eftertänksamhetens bleka skugga...

Idag är det alltså dagen efter.

Dagen efter 1 års födelsedag för bloggen.
Dagen efter uppnådda 10.000 besök på bloggen.

och sist men inte minst.....

Dagen efter speeddaterna i "Bonde söker fru"

Jag slog mig min vana trogen ned framför TVn igår för att lära känna årets bönder lite bättre. Förstå vad de söker, hur de tänker för att sedan kunna vara ett mentalt soffstöd åt dem här under hösten. Rättare sagt så väntade jag ett par timmar efter det magiska klockslaget 20.00 och såg ikapp det via internet istället för att slippa de enerverande reklampauserna. Dock var det inte så  smart igår. Jag vet inte om internet var trasigt eller om TV4 strulade med sina internetsändningar. Men det hackade ganska friskt stundtals och jag fick lite oväntade pauser.

Nåja, förutom detta så såg jag faktiskt programmet.

Vad anser jag då om årets bönder och deras speeddater. Här kommer en kort analys

Mystomtebonden: En man på dryga 50år som verkar vara en liten mystomte. Go och glad. Kort och grå, men man får sympatier för honom. Angående hans speeddater så verkade de flesta damerna (mellan 45-70) vara relativt pratglada, gilla djur och trivas rätt bra. Sedan fanns det ju några stolpskott också, men de kan man ju alltid hoppas försvinner fort. Sedan funderar jag på hur man är funtad om man kliver in och det första man säger är: Har du sprätthöns?

Nu kan ju saker och ting klippas sönder och fördärvas av TV-produktionen. Men den bilden var väl annars lite halvkonstig.

Pojkbandsbonden: Här är årets snygging som dessutom samlat på sig 10 stycken unga och snygga tjejer. Dessutom verkade de faktiskt ganska trevliga och sociala. Men återigen. Vad TV visar och inte visar är ju skrivet i stjärnorna. Så hur det verkligen ligger till återstår att se. Men även den här bonden får man faktiskt sympati för, även om, i varje fall jag, funderar på vad han har i programmet att göra. Han skulle klara sig utmärkt på egen hand.

Den countrydiggande värmlänningen: Ja, jag har inte hittat något riktigt bra epitet åt denna bonde ännu. Han är värmlänning så in i norden. Stundom nästan svår att förstå i talet men hans tjejer tycks älska hans dialekt och det är ju huvudsaken. Stundom kanske det är skönt att slippa förstå vad han säger också. Sedan känns det kanske inte så modernt att gå i cowboystövlar och hatt. Men en var har sin stil och som han själv konstaterade: Det är ju bättre att vara ovanlig än vanlig.

Även tjejerna som dejtade honom kändes ganska trevliga och normala. Så frågan är vad det är som driver dem till en bonde mitt ute i de värmländska skogarna. Men det  är inte min sak. En av tjejerna hade till och med rest in från Finland. Det var väl henne det visades mest av och hon verkade trevlig. Förutom när hon säger att hon inte kan se reportaget om bonden utan att börja gråta. Det var en ganska medioker intervju och personbild om jag får tycka till. Nåja. Det blir säkert bra.

Sist men inte minst har vi den Amazonlika getbonden. En gigantisk kvinna som de har sett till framstår som ganska brysk och skrämmande. Vilket också avspeglar sig i hur de klippt till speeddaterna. I princip alla killar framstår som bortkomna våp. Det fanns väl två som tog för sig lite. Men den ena var vegeterian och var inte så intresserad av att äta getkött (Vem är det?) och den andra pratade tydligen för mycket för han fick någon spydig kommentar.

Jag undrar vad det är med killar ? De flesta tjejerna i programmet verkade sociala, trevliga och hyfsat normala, medan nästan alla sökande killar verkar helt bortkomna, blyga och nästan lite "bakom flötet"

Vi är ännu tidigt i säsongen. Saker kan bli bättre och det hoppas jag verkligen det blir också. Jag känner inte riktigt det där suget att "Det här kommer att bli toppen" i magen. Men det kan ju behövas lite tillvänjning innan det kommer.

Detta om bönder för den här veckan, eller i varje fall för idag.

Vad händer i övrigt då ?

Det är fortfarande ohemult kallt på morgonen och kvällen - vilket borde förbjudas.

Lundsbergseleverna fortsätter att bete sig. Lägg ned den där skolan, eller gör om och gör rätt.

Och så förfasas vi lite över att Ryssland inte vill visa Gardells "Torka aldrig tårar....." Detta för att den antagligen visar bögar och det är ju hemskt.

Allt detta enligt mig och "skvallertidningen på nätet"

God torsdag.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar