måndag 10 december 2012

Varning.

Jag vet att det är snö ute och att denna vita nedfallande massa har en tendens att ställa till elände i både trafik och på andra sätt. I varje fall när det kommer såhär mycket på en gång.

Jag vet att folk börjar bete sig irrationellt när det kommer mer än 5cm snö på en gång. Men det måste få finnas gränser till hur man beter sig.

De senaste dagarna har jag upptäckt ett helt nytt fenomen. Så fort gångbanorna inte är skottade så börjar folk gå mitt i vägen. Det kan jag förstå, jag har också fått kliva ut i körbanan när det varit helt fullt med snö på trottoaren. Det är  inget konstigt med det.

Men jag har senaste dagarna sett mammor komma gående med ett barn i varje hand mitt i vägen. Inte flyttar de sig när det kommer bilar heller utan man får panikbromsa och får då en sur blick för att man kör på vägen.

Nu säger jag inte att de inte får gå på vägen. Men jag tycker att de kunde låta barnen gå intill kanten. Jag tycker de kunde lära barnen att bilar faktiskt är farliga och tunga och inte alltid kan stanna när det är snö och blixthalka. Jag tycker de skulle kunna samarbeta som alla bilister gör i trafiken när det blir extremsituationer.

Jag vill inte påstå att jag är bättre än någon annan. Men måste jag ut och gå i det här vädret och dessutom gå på vägen så går jag väldigt nära kanten och kommer det en bil eller buss försöker jag kliva upp i en snövall för att de skall komma förbi och inte fastna någonstans bara för att jag råkar stå i vägen.

Jag kan stå ut med sura blickar också. Jag kan stå ut med att de tycker jag är en skurk som kör bil på vägen. Men jag skulle inte kunna stå ut med att köra på deras barn för att de låter de gå mitt i en väg. Jag skulle inte vilja glida och känna att nej, det är kört, jag kommer att köra över den där lilla ungen vars mamma har knuffat ut honom mitt i vägbanan.

Det skulle INTE vara okej. Så snälla. Även om det är kaos och mycket snö. Försök hålla er till kanten, så skall jag försöka köra förbi väldigt lugnt och så långt ifrån er som möjligt. Om vi hjälps åt kanske vi slipper kaos och framför allt kanske vi slipper en väldigt otrevlig olycka.

Kram på er.

God måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar