fredag 14 december 2012

Över och förbi.

Kan vi konstatera att lucia är för den här gången. Det kommer inte bli en lucia att minnas direkt. Det enda som liknade lucia lite var vårt improviserade luciatåg hos svärfar igår. Men låt mig säga såhär. Skönsång - NEJ, goda lussekatter - NEJ, mycket spill på julduken - JA.

Så det kommer absolut inte gå till historien som en av de mest minnesvärda luciorna. Men nu är det gjort i varje fall och jag fick väl i mig en och annan lussekatt.

Nu tar vi nya, stora steg fram emot julen. Det hela börjar med julfest med jobbet ikväll. Eller om det är julfest vet jag inte riktigt men det är en fest i jultid. Det skall dessutom vara tema - afterski. Jaha, jag slutade åka skidor för 20 årsedan så för mig spelar det ingen roll hur jag kommer, det är garanterat ändå afterski för mig. Så ser jag det och att spöka ut mig i långkalsonger och skidglasögon vore mig totalt främmande. Det finns gränser för er käre bloggare och utklädnad för fest är en av dem.

Sedan är det då helg och jag tror denna helg måste ägnas dels åt att skaffa gran och dels åt att handla julklappar. Sedan har vi julkonsert på söndag kväll och då hoppas jag att det kommer lite "feeling"

Det är ett himla skrivande om jul nu för tiden. Kanske är det för att det är så nära. Kanske är det för att bönderna är borta och försvunna. Kanske är det min politiska korrekthet som hindrar mig från att skriva om annat. Kanske är det bara ett sätt att inte skriva om hemliga drömmar och små gömda småbåtshamnar. Vad vet jag.

Jag kan konstatera att det är fredag. Fredag är en bra dag. Dels är det sista dagen innan helgen (som i och för sig blir en väldigt sysselsatt sådan) men det är också en fantastisk trafikdag. Det här var egentligen första dagen som det flöt riktigt bra sedan det stora snöovädret förra onsdagen. Och då snöade det ändå ganska ymnigt bitvis. Men av någon anledning verkar det inte spela någon roll när det är fredag.

Jag har funderat på varför. Rent principiellt så jobbar ju folk mån-fre. Det borde alltså innebära att trafiken är ungefär likvärdig samtliga dagar i veckan. Men icke. Måndagar är katastrof, tisdagar ofta ännu värre. Sedan mattas det av för att på fredag knappt vara någon trafik alls. För de som bor i småstäder och på orter där det inte är så mycket bilar skulle antagligen fredagarna ändå framstå som kaos, men jämfört med de andra dagarna så är det ingenting.

Hur kommer det sig ? Är många lediga fredagar ? Är det många som åker buss istället för att kunna ta sig ut efter jobbet och rulla hatt ? Eller vad är det egentligen ?

Jag har inget svar till er. Jag kan bara konstatera att det är som det är.

Lite väder också. I helgen skall det bli ymniga snöfall och temperaturen skall stiga upp emot 0 eller till och med någon plusgrad. Är det inte fantastiskt med vinter ? Det finns inte plats för mer snö nu. Det räcker. Jag vill inte. När den dessutom blir blöt, tung och kleggig så blir det ännu värre. Nej, nu röstar jag för att vi avslutar den här vintern och övergår direkt till vår, utan att passera GÅ.

Bara för att det är fredag måste jag också kommentera en artikel i tidningen på nätet.

15 årig flicka hotad av sin bror. Det är som ett fängelse att vara kurd, säger hon.

Broderna är väl också kurd ? Och om det nu är så illa, så varför skall skall vi tycka synd om dem att de inte har ett eget land. Beter de sig så illa mot varandra, hur skall de då inte vara mot andra människor?

Antagligen är den som vanligt EN skitstövel som får representera en hel folkgrupp, men om nu tidningarna är så fina och kämpar för att motverka rasism, hur kan de då använda den rubriksättningen och de argumenten i sin artikel. Det är ju inte direkt smickrande.

Tänk, tänk, tänk.

Och med det önskar jag er en god fredag och helg, om jag nu inte kommer tillbaka lite senare. Allt beror på inspiration och yttrandebehov.

2 kommentarer:

  1. Apropå trafiken så har man forskat kring människros närvaro på jobbet och kommit fram till att den är högst på måndag och sedan närmast linjärt avtagande under veckan. Man har ocks forskat på vad som påverkar närvaron på jobbet och kommit fram till att det enda so har någon märkbar påverkan är konjunkturen och antalet karensdagar

    /Jesper

    SvaraRadera
  2. Innebär det att konjukturen sjunker under veckan för att sen gå upp igen på måndag morgon. För karensdagarna rör man ju inte så ofta. Skumt...
    //Janne

    SvaraRadera