tisdag 11 december 2012

Dagdrömmar, fantasier och krossade ilussioner.

Det låter ju verkligen som ett muntert ämne jag tänker ta upp idag. Men jag lovar, det är inte så illa som det låter. Eller, det beror ju egentligen på vad man väver in och hur man tolkar saker, men jag börjar med att tala om att andemeningen inte är så hemsk, så slipper jag få höra det sedan.

Nu vet jag inte om detta gäller alla, men jag förutsätter det och kommer att generalisera friskt.

Såhär:

Ibland får man en tanke, en idé och en fundering på ett visst scenario. Någon kanske säger eller antyder något och då börjar hjärnan att spåna.

Om det nu är så som personen säger, så kommer jag hantera det på ett visst sätt och då kommer han/hon att säga såhär. Då kommer jag säga detta som replik och då kommer det hända såhär. Vilket kommer leda till detta och så slutar det hela precis som jag vill.

Javisst, det är bra att i sitt inre åskådliggöra det man vill skall hända, men har ni tänkt på att nästan varje gång man har hela upplägget klart för sig så vänds allt på ända. Man får inte den replik man tänkt sig. Man säger inte precis det man velat och responsen bli inte alls som den blev i tanken.

Detta leder allt som oftast till att vad man hoppats på och förväntat sig blir, om inte tvärtom, så i varje fall totalt annorlunda än man föreställt sig.

Jag lägger dock inga värderingar i detta, för antagligen finns det en mening med att saker blir som de blir och finns det inte det så må det vara så. Det är ju ungefär som att diskutera om det finns en mening med livet i stort. Ibland tror jag det och ibland är jag övertygad om motsatsen.

Nåja. Det konstiga är att jag aldrig lär mig heller. Jag kan bygga upp hela scenarion. Oftast sker det innan jag skall somna och det kan röra sig om så vitt skilda saker som min resväg till jobbet, ett samtal med en kollega, eller något större. Men oavsett så blir det aldrig som jag tänkt mig.

Det är alltid köer, oavsett om jag visualiserat en ren och fin Essingeled.
Jag kanske får ge mig i en diskussion för att någon annan tycker att de vet bättre (Fast de har fel)
Jag vinner inte på Lotto den här veckan heller.

Bara som några exempel. Det kan naturligtvis vara helt andra saker också.

Så för att citera Euskefurat: Det är lika bra att sluta drömma, det går åt helvete i alla fall.

Det ligger lite i detta citat, men envar är sin egen lyckas smed och kanske har jag bara inte lärt mig hur jag skall bete mig för att få det jag vill ännu. Det är lugnt. Jag har inte så mycket annat för mig än att öva :-)

Och med detta så ber jag att få konstatera att man inte sover gott på sju sorters kakor.

God tisdag.

Ps.
För att nämna lite om bönderna också så läste jag i tidningen att det är skilsmässa på gång mellan Slembonden från förra året och hans Göteborgska. Det var väl inte helt oväntat. En slembonde är alltid en slembonde. Oavsett om han får ett betalt bröllop och får dansa i Lets Dance.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar