torsdag 20 december 2012

Dan före dan före dan före dan före.....

Jag vet inte om jag räknat riktigt rätt, men det är i varje fall nära nu.

Imorgon är sista arbetsdagen innan jul och sedan blir det en helg av att fixa mat och laga densamma. Förbereda de sista grejerna och jag misstänker att det skall städas också.

Städning. Jag är verkligen både dålig på det och ogillar det starkt. Speciellt dammsugaren är ett hatobjekt. Jag kan plocka fram den och dammsuga jättenoga, men det tar inte mer än några enstaka minuter så ser jag saker ligga på golvet.

Jag har naturligtvis kollat mina strumpor så att det inte är jag som går och drar omkring saker. Men nejdå. De kommer flygande helt av sig själv från ingenstans.

Dammtorkning är också värdelöst. Det ligger så mycket saker i vägen överallt så det går inte att få någon ordning på det heller.

Nej, jag är nog mer för lite rejälare saker som att städa köket (om någon röjer av bänkarna) och skura handfat och sådär. Där ser jag en skillnad. Det blir mycket finare efteråt och det tar i varje fall ända till någon ohängd unge borstar tänderna nästa gång tills handfatet är jättesolkigt.

Nåja, det blir nog bra och jag lär få göra lite av varje misstänker jag. Det där med att gifta sig för att sluta städa fungerar tyvärr inte. Inte slippa stryka heller, eller laga mat. Jag blev blåst helt enkelt :-)

Men då jag klarar av de där sakerna alldeles utmärkt så ser jag det inte som något stort problem.

på tal om matlagning då. Vad är det som måste fixas i helgen. Sill köper vi färdigt, gravad lax också. Det är skönt med lite fusk ibland.

Köttbullar - Köttfärsen ligger i frysen och bara väntar på att bli framtagen och stekt.
Skinka - Skall kokas och griljeras. Alternativt köras i ugnen och sedan griljeras.
Jansson - Vet inte om jag skall bry mig om det i år då vi bara är ett väldigt fåtal som äter det.

I övrigt är det faktiskt inte så mycket som skall göras. Priskorv köper man ju färdig och att ha alldeles för mycket mat gör bara att det blir svårt att välja.

Det får bli som det blir. Jag återkommer med en rapport om detta senare, eller inte. Det blir som det blir.

Det blev ett väldigt sent inlägg här på bloggen idag, men jag hoppas ni kan förlåta mig för det och inte tycker att jag är en stor skurk som inte levererar före 8 som ni är vana vid.

God torsdag.

2 kommentarer:

  1. Tror du går lite före. Fast kanske bäst att passa på innan jordens undergång :-)

    SvaraRadera