onsdag 12 december 2012

Magiska datum och ordspråk.

Så var det dags igen.

Idag är det 12/12/12 och vad som händer klockan 12.12 i eftermiddag kan man bara gissa sig till. Det sägs att det är extra många bröllop en sådan här dag, men jag kommer inte att gifta mig idag, det kan jag lova.

Annars är det lite kul för nu är det sista gången på väldigt länge det är just ett sådant här datum. Nästa gång borde ju inte vara förrän 2101/01/01. Så jag lär aldrig mer få uppleva detta. Om ingen kommer på ett sätt att frysa ned mig levande och tina upp mig igen om nästan 90 år. Men jag skulle nog ändå ställa mig lite tveksam till ett sådant förfarande. Jag som, redan nu, har svårt att hitta nya människor att umgås med. Hur skulle det då gå när man missat nästan hundra år, inte känner en kotte och antagligen skulle vara hopplöst ute när det gällde alla samtalsämnen man skulle kunna tänka sig.

Nej, jag får helt enkelt försöka göra något speciellt av den här dagen istället. Riktigt vad jag skall hitta på har jag inte bestämt än, men jag har en plan.

Jag säger inget, men kan avslöja att den innehåller en bit hemgjord pizza och en microvågsugn.

Igår reflekterade jag helt plötsligt över talesättet hjärtat i halsgropen. Det är ju bara ett av många bra talesätt och liknelser. Och det är konstigt, men när man råkar ut för det där så känns det verkligen som om hjärtat flyger upp i halsgropen, så det är väl egentligen ett ganska bra talesätt.

Sedan finns det ju sådana som känns mindre lyckade.

Tummen mitt i handen till exempel. Inte ens när jag känner mig totalt ohändig så känns det som om tummen sitter mitt i handen. Jag är bara klantig, ofokuserad och har ingen kunskap om hur jag skall lösa något praktiskt problem. Ofta kan jag googla mig till ett förslag på hur jag skall göra, men inte ens då blir det toppen. Men det beror nog mest på att jag inte är så intresserad och tycker saker skall gå snabbt.

Ett annat talesätt: Kär som en klockarekatt. Det begriper jag inte. Jag förstår vad kär är. Däremot vet jag inte vad en klockarekatt är för någon och om de skulle vara extra kära. Nej, det känns inte så något bra talesätt alls.

Tiden läker alla sår är ett annat talesätt jag inte ger mycket för. Visst, fysiska sår läker säkert. Men jag är övertygad om att inte alla mentala sår läker någonsin. Ens personlighet och själ blir aldrig detsamma efter ett djupt sår och att då påstå att det skall gå över är en ren förolämpning. Det kan säkert mildras och vara en ganska obetydlig del av ens liv. Men det finns alltid är på något sätt och är faktiskt det som gjort människan till det den är idag.

Sedan kan vi ju ta ett av de uppenbara. Alla sätt är bra utan de dåliga. Ja, det är klart. Löser man ett problem så är det ju bra. Gör man det på ett dåligt sätt är det inte bra. Alltså är det självklart men ändå så lätt att slänga sig med.

Det är väl lite det som är grejen med talesätt och ordspråk. Man tänker inte på dem utan slänger sig bara med dem som floskler. Det kan vara kul men också väldigt irriterande.

Jag har två stycken som jag tycker allra sämst om och som jag tänkte dela med mig till er av.

- Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder.
Fel, fel, fel. Det finns mycket väder som är dåligt på många sätt. Sedan att man inte blir blöt om man lindar in sig i gladpack är en grej, men vädret är inte bra för det.

- Frukt är också godis.
FEL! Frukt är frukt och godis är godis. Frukt kan vara gott, men det gör det inte till godis. Det där är bara något man säger för att lura stackars barn att äta ett äpple istället för en påse geléråttor. Det kan säkert vara bra för barnen, men att försöka lura i dem att frukten är godis är nästan lika elakt som att lura i dem att glassbilen bara spelar sin melodi när glassen är slut.

Men detta ber jag att få lämna er och som en boomerang kommer jag snart tillbaka.Försök kasta bort mig, du kommer inte att lyckas. Försök glömma mig och snart sitter jag på din axel och viskar i örat på dig.

God onsdag.

Ps.
Ni glömmer väl inte upplösningen och hur gick det sedan episoden av "Bonde söker fru" ikväll. Det blir spännande och imorgon kommer en analys.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar