tisdag 3 september 2013

Tillbehör....

Det har bestämts i det Lundgrenska hushållet att det inte skall ätas så mycket kolhydrater. Jag kan köpa det. Pasta är till exempel jävulens påfund och ris gör att man blir så hård i magen att man får sneda ögon för att man kniper så när man är på toaletten.

Men potatis ?

Denna gudarnas nektar som gjort svenskar till världens vackraste och mest framgångsrika folk.

Vad är det för elände att låta bli den. Mat utan potatis och sås är ju faktiskt inte riktig mat.

Nå, hur som helst. Potatis blir det inte. Inte pasta, ris eller bröd heller.

Det föranleder min fråga. Vad skall man äta till köttet eller fisken. Jag har gjort stuvad purjolök, stuvad vitkål, Coleslaw, vanlig grönsallad, haloumi och sådär. Men på något sätt känns det som att det är mycket svårare att variera sig när man inte äter kolhydrater.

Eller variera och variera förresten. Kokt potatis skulle man ju kunna äta varje dag utan att tröttna medan stuvad vitkål på sin höjd går att äta någon gång i veckan innan det känns lite för mycket.

Så nu eftersöker jag bra saker att servera till istället för potatis, pasta och ris.

Bönor går bort då min kära hustru vägrar att befatta sig med dessa, vilket jag kan tycka är lite synd då bönor är både gott och mättande. Men det är ju inte så kul att laga massa olika saker jämt.

Men ge mig förslag så blir jag evigt tacksam. Jag har iofs en liten plan för idag, men den avslöjar jag inte med risk att jag får sämre förslag om jag faktiskt erkänner att jag har lite fantasi.

God tisdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar