torsdag 16 maj 2013

Dumhet....

Jag måste bara få fräsa till lite.

Läste lite i "skvallertidningen på nätet" och tydligen vill någon politiker införa en extra skatt för män för att löneklyftan blivit för stor mellan könen.

Jag förstår inte det här. Är skatt ett bestraffningssystem för att ingen skall ha mer än någon annan ?

I min värld är skatt något man betalar för att försöka hålla en viss form av välfärd levande och fungerande. Det är därför jag även vänder mig emot differentierade skattesatser.

Det är helt okej om alla betalar 1/3 av sin lön i skatt. Men varför skall man betala 1/2 om man tjänar mer. Det är inte rättvist. Inte heller extra skatt för män.

Nej. Tänk vad enkelt det varit om alla helt enkelt bidrog med samma procentsats.

Och i denna värld där man strävar efter rättvisa så är det väl bra mycket mer rättvist. Det kanske finns en anledning till att vissa tjänar mer än andra och att då ta ifrån dem pengar för att de jobbat sig till en bra lön och ett bra jobb är för mig hål i huvudet. Då slutar det bara med att ingen vill utbilda sig och göra bra saker utan hellre tar ett slappjobb eftersom det ändå inte ger mer i plånboken att jobba hårt.

Och med detta har jag fräst klart. Det blev en ganska mesig fräsning faktiskt.

God torsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar