fredag 3 maj 2013

Avslutar veckan....

...men att tycka lite.

Jag har suttit och tittat lite sporadiskt i "skvallertidningen på nätet" och faktiskt fastnat för två saker.

Den första är att en muslim "rasar" för att CocaCola har valt bort att använda namnet Mohammed på Colaflaskorna under sommarens kampanj.

Jamen så bra då. Hade de inte valt bort det hade säkert någon annan muslim rasat och tyckt det vanhedrade profeten.

Det är inte alldeles lätt att göra rätt. Men De kanske skriver Mohammed på flaskorna i Saudiarabien eller nåt och då kan han ju åka dit och handla en om han vill ha en med det namnet på kan man tycka. Att det är ett vanligt namn i Sverige betyder inte att det är ett vanligt svenskt namn.

Nej, det är ingen smygrasism från mig. Jag blir bara så trött på alla som rasar och känner sig förbisedda. Jag ger mig sjutton på att det inte kommer finnas någon Håkan heller, men i värsta fall får jag väl ta en tripp till Norge och kanske hitta en Hakon flaska :-)

Nog om detta. Jag har säkert retat upp någon nu. Så då passar nästa reflektion alldeles utmärkt.

Jag läste om en kvinna i USA som lämnat sina barn i skolan och sedan försvunnit spårlöst.

Nu, elva år senare hade hon helt plötsligt kommit tillbaka. Tydligen hade hon rymt med några hemlösa som hade raggat upp henne och fått henne att följa med till Florida.

Man kan ju undra hur det rent mentalt stod till med henne. Men tanken är ändå lite lockande. Att bara försvinna, inte lämna några spår efter sig någonstans utan liksom bara vara som uppslukad av jorden. Ingen vet vem man är när man hamnar på en ny plats och man har ingen ryggsäck med sig utan kan börja helt från början.

Nu är det inget alternativ att göra i verkligheten. Men tanken kan ändå vara lite lockande.

Jag tänker på boken parfymen där huvudpersonen drar sig undan och lever i en grotta i en massa år, för att sedan ta klivet ut i mänskligheten igen.

Ja, jag vet att det är en bok. Jag vet dessutom att jag inte är tillräckligt störd för att bara smita från allt. Men tanken.....

Och med detta avslutar jag veckans funderande och önskar alla en riktigt god helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar