måndag 25 november 2013

Tanken för dagen.

Jag fick två minuter medan jag väntade på att ett långsamt dokument skulle öppna sig och bläddrade då lite raskt igenom "skvallertidningen på nätet"....

Kommun vill förbjuda köpcentrum - hittar jag en rubrik som lyder.

Det var väl en alldeles utmärkt idé. Jag har ingenting emot köpcentrum, inte alls. De kan absolut fylla sin funktion. Men om jag kommer till en liten mysig småstad så föredrar jag absolut om butikerna kan överleva i stadskärnan istället för att alla envisas med att handla i en stor koloss som inhyser de vanliga affärerna såsom H&M, Dressman, Kappahl osv. osv.

Mångfalden blir helt klart begränsad för av någon anledning tycks hyrorna i dessa stora klumpar vara så beskaffade att bara de stora kedjorna överlever och de små butiker som försöker sig på att etablera sig försvinner snabbt till förmån för tomma skyltfönster, eller ytterligare en stor kedja.

Så jag tycker idén är lysande faktiskt.

Nu pratar vi om små städer och inte stora för där blir det orimligt långt att försöka gå igenom hela stan för att hitta det man vill ha. Men mindre städer där man går igenom stadskärnan på en kvart utan att dö av skoskav och klarar av det trots att man har kassar att bära.

Det enda som brukar kunna rädda stadskärnorna från att helt dö ut är städer där man lagt systembolaget i själva stan. Då får man i varje fall några som besöker själva kärnan. Men ärligt talat, hur kul är det med folk som parkerar sin bil, rusar ut, handlar vad de skall och sedan raskt skyndar förbi alkisarna på bänken utanför och åker därifrån igen.

Nej. Jag gillar idén och hoppas många tar efter. Det finns ju redan lokaler så varför inte använda dem, låta folk få ströva runt och trivas istället för att stressa omkring i stora opersonliga lådor.

Jag, jag kanske är lite konservativ. Men det står jag i så fall för.

God måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar