torsdag 21 november 2013

Bättre sent än aldrig!

Nu har så lugnet äntligen lägrat sig och jag kände att jag trots allt nog borde ge er uppdateringen kring bönderna idag. Kanske även för min egen skull för att verkligen förstå storheten i gårdagen program.

Om det nu fanns en sådan.

Fortfarande är det inte sådär väldigt gott om intriger, men jag anar ändå att det kan komma nu när det börjar bli färre och färre lycksökare kvar och bönderna måste engagera sig mer i de kvarvarande för att sedan kunna göra sitt slutliga val.

Jag var ju övertygad om att det skulle bli tre stycken val igår. Ack vad jag bedrog mig. Det blev bara två och vi får vänta på det tredje ytterligare en vecka.

Nåja, det är skönt att de drar ut på det hela lite för jag vill ju inte att det skall ta slut för fort. För hela våren blir ju så oändligt lång utan ett enda Bonde söker fru.

Så vad hände igår. Det är vad jag nu skall försöka sammanställa på ett bra sätt här så att alla, inklusive jag själv, förstår det.

Mystomtebonden:
Han hade ju sin utröstning förra veckan då fula munnen fick lämna och därför var det inte aktuellt med någon utröstning den här gången. Nu är det ju inte utröstningar egentligen utan ett val vilka som skall få stanna. Det blir dock ganska likt att skicka hem något eftersom det ändå blir en person över. Ett hela havet stormar för bönder kanske man skulle kunna kalla det. Och det blev alltså ingen stol över till fula munnen.
Den här veckan börjar således det mer individuella dejtandet som alltid infinner sig när det bara är två personer kvar. Varje kärlekskrank hona eller hane får nu lite egen tid med respektive bonde.
Igår var det Pia, den blonda, hårda och inte alltför sympatiska kvinnan som skulle få lite egentid med vår egen mystomtebonde. Hon talade raskt om för den mörka, osäkra att nu var hon minsann inte önskvärd på gården utan hon kunde väl låna mysomtebondens bil eller något och åka iväg över dagen.
Vad hon gjorde under dagen fick vi inte veta. Hon är ju kvinna så gissningsvis åkte hon till närmsta stad och gick i affärer och ryckte i kläder. Det kan jag tänka mig i varje fall. Hon var i vilket fall som helst inte i kamerafokus under den tiden.
Pia lagade lunch till bonden. Någon form av pannbiffaktigt med potatis. Skalpotatis. Man kunde ju tänka sig att om man vill ställa sig in ser man till att skala potatisen. Men icke då.
Det är dessutom hon själv som får börja säga att maten var god för det hade inte bonden vett på att göra. Men han höll med när hon väl sade det.
Till efterätt hade hon bakat en paj också och den intogs ute i kohagen där en brunstig ko passade på att försöka bestiga en annan. Kanske var en av korna en tjur, det har jag ingen koll på. Men horn hade den inte i varje fall.
Som vanligt skulle det hållas ett krystat samtal och det känns fortfarande som om det är väldigt manusstyrda samtal som förekommer. Antingen är de för blyga för att prata av sig själva. Eller så klipps allt spontant bort.
Nåja, dagens dejt var avklarad och nästa scen skulle det komma besök till gården. Bondens syster med respektive. Systerbarn och barnbarn. Så det blev en diger skara. Det skulle grillas och bonden körde till närmsta bensinstation och handlade korv.
Den mörka var väl lite nervös inför främmande människor. Men verkade finna sig väl till rätta. Blonda Pia pratade på och de verkade ha trevligt allihop.
Lite mysig stämning och kubbspel. Men inte så där väldigt mycket intriger.

Den lömska getbonden.
Det var inte lika mycket fokus på denna bonde igårdagens avsnitt. I varje fall inte så mycket som jag lade på minnet. Så det kan inte ha hänt speciellt mycket roligt. Säkert var det lite bilder på getter och omgivningar, det brukar de ju alltid få in. Men i övrigt låg den fokus som fanns på utröstningen, som alltså inte är någon utröstning.
Det var 3 killar kvar. Alla ganska tafatta och blyga känns det som. Inte är de speciellt talföra i varje fall. Vi får återigen, precis som inför förra valet höra den stora blonda, som inte är så jätteblond, men ljusare än det stora mörka som åkte ut förra gången, uttala sig om att han nog skulle få åka hem.
Den här gången blev han faktiskt sannspådd också och fick packa sina pinaler och lämna gården.
Tysta norrlänningen har blivit något mer talför och säger både två och tre ord inför valet när Linda frågar honom om saker och börjar nog finna sig lite till rätta. I en egen intervju som gör sådär så det skall verka lite spontant säger han att han skall börja ta för sig mer och kanske till och med kyssa bonden.
På något sätt låter det hela mest patetiskt. Men de är inte så gamla. De har inte så stor erfarenhet och just i detta fall så anar jag mig till att han är både okysst och oskuld.
Men han får stanna kvar i varje fall och nästa vecka borde det blir dags för lite mer dejter även här. Det kan bli spännande att se om han försöker få till en kyss.

Den countryälskande värmlänningen.
Han har ju tidigare inte fått göra något val då pilatesbollstjejen valde att själv lämna hans går. Och inte heller igår fick han göra något val utan vi får vänta ytterligare en vecka på att få se hur han verkligen tänker. Det blir spännande. Jag skulle rösta ut först den mörka och sedan prickiga klänningen för att behålla den charmiga finskan om jag var honom. Men tiden får utvisa hur han väljer.
Igår byggdes det några små burar till höns och sedan lyfte tjejerna hönor mellan någon gammal bur och den nya. Det är väl också en del av bondelivet att flytta hönor. Eller kycklingar var det faktiskt i ärlighetens namn. Sedan plockade den mörka fram sin kamera för att de skulle göra en bondekalender. Det handlade om att posera lite småfjompigt framför kameran och svanka lite extra mycket för tjejerna. Framför allt prickiga klänningen verkade i varje fall ta uppdraget på det sättet.
Bonden själv klädde upp sig i någon form av Cowboymundering och poserade både själv och med tjejerna på olika sätt.
Jag vet inte vem som skulle vilja ha en kalender som den. Men kanske kan de skicka en till bondens mormor eller något. Det är väl just mor och farmödrar som brukar föräras med kalendrar på barnbarnen.
Stämningen var god och bonden har av någon anledning lagt sig till med lite mer lättbegripligt tal. Jag vet inte om han påverkats av tjejerna och försöker prata lite tydligare. Men igår var det ett under av klarhet i talet och inte en enda gång fick jag leka textremsa hemma i soffan.

Pojkbandsbonden:
Här byggdes det hage. Tjejerna fick bulta ned stänger i marken och han visade glatt hur den stora släggan skulle svingas för att få mest kraft och tjejerna stod och tittade och verkade återigen tycka att han var SÅ manlig. Kanske inte lika mycket som när han bar en kalv, men nog tyckte jag mig se en hel del lystna blickar även denna vecka. Sedan fick den trevliga blonda en liten stund själv med bonden då de skulle gå och hämta fler störar för att bygga vidare på staketet. Jag gillar henne. Hon är sansad och verkar naturlig i sitt sätt att vara och känns faktiskt inte alls lika regisserad som många andra i programmet gör. Hon och trollflickan är faktisk båda sådana att jag får sympati för dem. Därför var min önskan också att det skulle bli dessa två som fick stanna kvar hos bonden.
Det var ju faktiskt val för honom igår igen och han hade lite ångest men lovade Linda att han valde med hjärtat. Tjejerna fick sitta där uppklädda och nervösa och svara på lite dumma frågor. Och tro det eller ej, men denna bonde kan inte vara riktigt klok för han valde bort den trevliga blonda till förmån för den bittra kaninkokerskan. Igår såg jag dessutom en likhet jag inte tänk på tidigare. Hon ser ut som en kvinnlig variant på den gamla tecknade Johnny Bravo som gick på TV för massa årsedan. Med detta avser jag det gigantiska, utstickande hakpari som människan besitter och minerna hon gör framhäver det ännu mer.
Jag märker att TV4 nu börjar försöka få henne att framstå som mer sympatisk. Men mig lurar de inte. Hon är lömsk och jag hoppas verkligen att det nu blir trollflickan som blir den som faller bonden mest i smaken i slutänden. Även om man efter hintar kring nästa program fick se honom hänga runt halsen på den bittra blonda. Men det som lever får se. Efter valet fick han dessutom middag serverad av tjejerna som hade gjort någon form av viltgryta som såg riktigt god ut. Så nästa vecka får jag nog försöka mig på att laga renskav eller liknande.

Detta var en liten sammanfattning av gårdagen.

Jag säger som tidigare. VAR ÄR MINA INTRIGER ???

Det är alldeles för gulligt just nu och det skulle behövas att några rök ihop riktigt ordentligt så vi fick lite action. Men den som lever får se.

Nästa vecka skall alltså countrybonden få göra sitt första egentliga val och det blir spännande. Samtidigt blir det väl lite mer dejtande för de andra bönderna. Det är ju redan torsdag kväll så det är inte så länge kvar. Men jag längtar redan.

Så tills dess önskar jag er alla en god vecka. För de som väljer att bara läsa mig på torsdagar då eftersom ni är totalt ointresserade av allt annat när det gäller mig än mina bondeanalyser.

För er andra som troget hänger här så skall jag försöka få tid för er imorgon och hoppas kunna vara både bångstyrig, politiskt inkorrekt och positiv. Eller kanske negativ.

God natt får det blir nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar