måndag 11 november 2013

Man får vara glad - trots allt.

Det finns mycket man kan tänka sig att klaga på om man är på det humöret. Den här årstiden får, i varje fall mig, att känna att det inte finns så mycket roligt.

Det är kallt på morgonen och antingen får man skrapa rutor eller så öser regnet ned och man blir dyngsur. Det är ständigt lite för kallt och jag inser att det är långt till sommaren. Jag gillar iofs mörker, men det får ju vara måtta på det också.

Sedan till detta allt elände som en ganska tråkig säsong av Bonde söker fru. Artiklar i de olika skvallertidningarna på nätet om att den mysstämning som man upplever i Allt för Sverige egentligen bara är båg och att det var massa bråk mest hela tiden.

Så mycket bättre visar elände och det gråts en massa även om det på det stora hela verkar vara en rätt så bra stämning.

Till detta är det snart jul. Det är ju trevligt i och för sig. Men det inför en massa måsten och ibland blir det så mycket måsten att jag funderar på om det verkligen är värt det att få tindra ikapp med tomteblossen några timmar.

MEN!

Jag är frisk. Jag må vara trött och frusen, men det finns inga allvarligare åkommor.
Jag bor i ett land som varken drabbas av jordbävningar eller tropiska tyfoner.
Jag har en familj som också är friska.
Jag behöver inte frysa ihjäl och behöver inte vara hungrig (speciellt ofta)

Så i det stora hela så är det rätt bra, mitt i allt elände.

Men det är lättare att se det som inte är så bra, men jag borde bli bättre på att se det som faktiskt är bra.

Någon gång skall jag lära mig det, men tills vidare så försöker jag låta bli att gnälla på precis allting.

God måndag.

1 kommentar: