torsdag 28 november 2013

Ack, dessa bönder....

Så är det torsdag. Möten är avklarade. Uppföljningsaktiviteter från mötet likaså och det börjar bli dags att titta lite på vad som hände igår i vårt favoritprogram.

Igår var det alltså onsdag och vi börjar dessutom närma oss slutet av årets säsong av Bonde söker fru. Det sista valet för att banta skaran till 2 kärleksaspiranter var igår och det påbörjades även dejtande av de kvarvarande för att kunna utröna vem de  verkligen gillar bäst.

Konflikter.... Njae..... Kanske lite hetare stämning i vissa fall igår. Fortfarande inga regelrätta slagsmål eller nåt annat spännande, men vi är ändå lite närmre den spänning jag har eftersökt.

Men vi tar det väl från början.

Mystomtebonden:
I ärlighetens namn så hade han sin första enskilda dejt redan förra veckan. Så här har vi faktiskt kommit lite längre än i de andra fallen och det känns som om det är viss förskjutning i hela historien på grund av detta. Nåja, förra veckan dejtade han den blonda som alltid låter lite arg. Jag undrar om det är dialekten, eller om det är en liten argbigga. Men jag har försökt analysera och tänka lite extra och kommit fram till att denna kvinna låter lite som Maud Olofsson i dialekten. Och när jag tänker på just henne tycker jag nog också att hon alltid låter lite arg. Sedan handlar det förstås även om vad de säger och på vilket sätt de säger det. Innan vi fick följa denna bonde på hans andra dejt med den mörka, lite osäkra. Så försökte den blonda pumpa den tidigare nämnda på information om vad hon kände. Vi kan väl säga som så att hon svarade ganska undvikande och den blonda blev då om möjligt ännu mer ilsk. Nu kan jag inte riktigt förstå vilken rätt hon tycker sig ha att få reda på den andras känslor när de faktiskt tävlar om samma bondes gunst. Men tydligen tycker hon att det är någon form av öppenhetsprincip och fullständig känslomässig redovisningsplikt som skall gälla. Jag tyckte ändå det var snyggt av den mörka att inte fläka ut sina känslor.
Till slut fick den mörka då sin dejt i varje fall och skall man tolka reaktionerna och dialogen som utspelade sig under den så verkar det faktiskt som att hon är favorit. Man vet ju aldrig hur det klipps och vad som är verklighet när det är TV. Men känslan blev att det kommer bli den mörka som väljs i nästa program och det kan jag säga att jag hoppas att det blir också.
Hon är inte felfri. Hon har taskigt självförtroende som det kommer behöva jobbas med och så vidare. Men jag hoppas ändå att det blir utfallet nästa vecka. Mer om detta kommer då. Tills vidare kan jag bara konstatera att de både kelade och fnissade tämligen uppsluppet på sig dejt och känslan var bra.

Den lömska getbonden:
Så är vi tillbaka hos getbonden igen. Jag tycker kanske att hon gått från lite lömsk till mer känslokall. Det känns inte som om hon har så mycket känslor och framför allt har hon inte så mycket uttrycksfullhet i det hon säger utan hon har ett läge som hon alltid låter. Även det skulle naturligtvis kunna bero på dialekten och att jag är sämre på att avläsa vissa sådana än andra.
Igår var det i varje fall tuppkammens egna dejt som visades. Tysta norrlänningen får vänta till nästa vecka, även om han har fått ganska mycket egentid redan.
Hur som helst så flögs det helikopter upp på ett berg där de fikade och satt och konstaterade att det var väldigt fin utsikt. Tuppkammen hade i något klipp tidigare i programmet uttalat sig om att det nu nog var dags att gå all in och packade ned en flaska champagne eller bubbel i varje fall i sin ryggsäck. Väl på plats och efter lite fika så öppnades bubblet och getbonden uttryckte sin uppskattning genom ett: Jo, det var väl trevligt att han försöker.... Där har ni lite bevis på vad jag skrev om i början. Sedan går de och ställer sig och betraktar utsikten lite ytterligare. Tuppkammen lägger armen om getbonden och konstaterar: Sådär... när han fått den på plats. Det var tydligen just detta som var "all-in" för mer än så verkade inte hända. Sedan fick getbonden tillfälle att använda sitt favorituttryck. Nej men, skall vi gå tillbaka nu.
Ja, känsloladdat så det förslår - NOT.
Nästa vecka får vi väl se om det går bättre med den tysta norrlänningen, men det skall nog mycket till att få någon värme och känsla här. Men den som lever får se.

Värmländska countrybonden:
Fick för första gången göra ett val i går. Han blev ju tidigare lämnad av pilatesbollen och har därför själv sluppit bestämma något men nu var det alltså dags. Precis tvärsemot vad jag tyckte och hoppades så skickade han iväg den charmiga finlänskan. Den ende som var något att ha av hans tre tjejer. Men nu är det ju inte jag som skall välja. Men jag tycker det var ett riktigt dåligt val. Kvar är alltså prickiga klänningen som har visat sig vara någon form av fnissande litet våp och så den mörka som både ser lite elak ut, verkar lite elak och dessutom går bananas med sin burk med rouge varje program vilket resulterar i att hon har kinder rödare än Rudolf mule.
Efter valet så var bonden, vi kan kalla honom Nisse vilket tjejerna gör, ute och högg ved. Då knackar det på dörren och det är hans mamma som kommer och visar upp fotoalbum från när Nisse var liten och lite äldre. Det skrattades men bonden klev snart in och avbröt fotovisningen och tyckte det var dags för mamma att gå därifrån.
Nu går det dessutom fort och det blev även dags för dejtande för denna bonde. Det var den mörka som fick första dejten och de tog sig iväg till en Saloon. Det verkar ha varit en lada som någon kompis byggt en liten bar i, de var ensamma och det framgick inte vad mat och sådant kom ifrån, men den verkar ha serverats dem på något sätt. Det sjöngs karaoke och jag kan säga att om ni missade programmet och tänker se om det vid TV4play så kan ni lämpligen spola förbi denna del om ni är på något sätt musikaliska för det var verkligen ingen trevlig upplevelse.
För att ytterligare komplicera det hela lite så hade även den mörka valt att för dagen ha en prickig klänning. Så nu börjar det bli jobbigt.
Nästa vecka blir det väl dejt med orginalet av prickig klänning och sedan får vi se.

Pojkbandsbonden:
Han gjorde ju sitt val förra veckan och hade nu kvar sina två favoriter. Dels min favorit - Trollflickan och så den bittra blonda som hävdar att hon är blyg och därför låter lite konstig. Jag tror inte alls det beror på det utan jag tror bara hon är lömsk.
Igår fick de tvätta traktorn och det utbröt förstås vattenkrig. Jag anar en plan från bondens sida om lite miss Wet T-shirt, men sådant fick man inte se. Detta är ju ett familjeprogram. Men planen är jag tämligen säker på var något sådant. Även om han är charmig så är han ju trots allt man och ni vet ju alla vad män är ute efter.
Det var dessutom dags för en dejt även här. Det var den blonda bittra som fick sin egen dejt. De åkte i bondens terränggolfbil som jag inte riktigt förstår nyttan med till en sjö där det paddlades kajak. Den blonda hade klätt sig i långklänning och liten kort skinnjacka och det kändes väl inte riktigt som rätt klädsel för den dejten. Hur som helst så paddlade de till en kåta, åt lite och satt sedan och kelade på renfällar.
Det såg, i mina ögon, ut som om de hade det lite för bra och mysigt. För min önskan är ju att han skall falla för trollflickan. Men jag kan ju inte styra böndernas känslor och med tanke på att det spelades in redan i somras kan jag inte heller påverka dem telepatiskt.

Det där var gårdagen. Eller urval ur gårdagens avsnitt snarare. Jag vet inte om samtliga får göra sina slutliga val nästa vecka. I så fall är det bara 2 avsnitt kvar nu och så kanske ett uppföljningsavsnitt mellan jul och nyår någon gång när det brukar visas vad som hände sedan.

Vad jag skall skriva om i framtiden står skrivet i stjärnorna för även min andra favoritserie "Bron II" tog slut nu i veckan. Men jag hittar väl något.

Men vi skall inte ta ut sorgerna i förväg för några veckor är det kvar - Minst.

Och med detta önskar jag er en trevlig fortsättning på torsdagkvällen.

God torsdag.

1 kommentar:

  1. Muminmamman var alldeles för stark för honom.... han klarar nog inte av någon som vet vad hon vill. Getbonden... hon förblir nog ensam...

    SvaraRadera