torsdag 7 november 2013

Er ödmjuke tjänare till er tjänst.

Ja, jag skall försöka andas några minuter mellan allt jobb och istället ägna mig att rapportera lite av vad som hände i gårdagens avsnitt av bonde söker fru.

Jag vill börja med att säga att det här är ingen rolig säsong såhär långt. Det händer inte så mycket. Inte en enda intrig så långt ögat når och över huvud taget är det lite tamt faktiskt. Det gör att jag inte känner riktigt samma förväntan inför onsdagkvällarna som jag gjort tidigare. Men det är klart att det finns lite höjdpunkter och lågvattenmärken.

För dem som såg programmet igår kommer här inte mycket nytt, men om ni missade det eller råkade slumra till kan det ju alltid vara bra med en uppdatering om vad som verkligen hände.

Min vana trogen tar jag bönderna en efter en istället för att som i programmet blanda högt och lågt. Det blir lättare för mig att hålla koll på mina tankar om jag gör på det sättet. Dock kan det tyvärr även innebära att jag missar någon avgörande händelse, såsom jag förra veckan missade att ta upp episoden där getbonden och två av hennes kavaljerer lyckades knäcka en bräda i en bänk vid fikabordet.

Men den risken får jag ta. Så nu kör vi igång:

Mystomtebonden: 
Nu är det tre kvinnor kvar på hans gård. Han var den enda som förra veckan redan fick välja bort en och det gjorde han ju med den äran när sprätthönan fick ta sitt pick och pack och åka hem.
Nåja, 3 kvinnor skall det vara. Men när man såg programmet så var det egentligen bara en som visades och som fick säga något över huvud taget. All fokus låg igår på fula munnen kvinnan. Visst, i början av programmet anades att han gick och hämtade morgontidningen med den blonda. Men det var liksom bara någon som hände i förbigående. Sedan låg dock all fokus på fula munnen. Det var henne han pratade med, hon som kom till tals och hon som fick hälsa på hans familj (vilket han kallade sina kossor) Vi fick också information om att hon varit gift, eller i varje fall levt i 3 förhållanden innan och att dessa resulterat i totalt 6 barn,. Detta ställer ju till det lite förstås för det är inte bara henne bonden skall falla för, han skall dessutom acceptera 6 barn som i sin tur skall acceptera honom. Det här kan bli en klurig ekvation. Men de enas om att saker och ting måste få ta sin tid och gå lugnt. Vilket ju alltid kan tyckas vara en god idé när man ger sig in i förhållanden. Det skulle ju arbetas lite också så tjejerna och bonden skrapade och målade lite på något gammalt hus, och han uttryckte hur mycket roligare det var att göra saker ihop med någon annan.  I ärlighetens namn hände det inte så mycket mer. JO, förresten. Vi fick ju se lite klipp från när de lekte kaninhoppning också. Det var alldeles i slutet av programmet och gav väl inte så mycket mer än att jag kan konstatera att det gick sådär.

Countrybonden:
Har nu hämtat sig någorlunda efter att tjejen jag antog var värmländska har åkt hem. Han myser lite att han ändå har tre toppendamer kvar på gården och stämningen verkar återigen vara god. Det pysslas lite och donas och man får bland annat se de tre tjejerna gå omkring på vad som närmast verkar var en myr eller liknande då de hela tiden fastnar med stövlarna i marken. Det brukar ju tyda på tämligen sankt underlag. Inte heller denna bonde behöver göra något val igår eftersom han precis blivit av med pilatestjejen. Dock fick vi se honom ta en liten picknick med den finska charmiga tjejen. Till råga på allt blev fikastunden i Mumindalen. Slumpen har styrt så att en hage i närheten bestyckats med ett stort mumintroll i plast. Och naturligtvis blev fikastunden där.
De verkade trivas ganska bra ihop men stämningen sjönk kanske något när finskan talade om att om han inte ens övervägde att ha kvar henne till slutet så kunde han lika gärna skicka hem henne direkt för hennes nerver klarade inte av att vara där i onödan.
Detta gav dock ingen lösning utan de kramades lite och såg ganska nöjda ut trots allt. Vi kan väl konstatera att bonden inte vet så mycket vad han känner ännu, men verkar trivas tämligen gott med att ha fullt av kvinnor på gården.
Lite arbete skall ju utföras också och tjejerna får ägna sig åt att rensa i några stora tunnor som agerar grönsaksland. Den enda gnäller lite för att hon får jordiga fingrar och finskan tycker inte om att rycka upp något levande ur jorden, oavsett om det är morötter eller ogräs.
Det hände inte mycket mer än såhär men nog tycker jag att bonden börjat tala lite tydligare också. Jag fick bara vända mig i soffan och göra någon enstaka översättning när han sagt något konstigt.

Den lömska getbonden:
Ja, jag får mindre och mindre sympati för henne. Hon känns verkligen varken trevlig eller charmig på något sätt och jag ifrågasätter fortfarande valet att följa henne istället för den glittande skånska hästkvinnan. Men gjort är gjort och vem är väl jag att ifrågasätta TV4s val.
Hur som helst väcktes getbonden av knackningar på dörren på morgonen och det var den mörka stora killen som bankade och ville ha med henne ut på en morgonpromenad. Hon muttrade lite men gick med honom ut. De kom en bit på vägen. Samtalet flöt ganska trögt och sedan vändes det abrupt hem igen.
Sedan satte hon killarna i arbete och det fick lassas hö till getterna bland annat. Återigen fick vi höra henne uttala sin önskan om en skitig kille som kan arbeta. Igår var det dessutom val för getbonden och en skulle skickas hem. Linda kom som sig bör och den stora ljusa killen var tämligen övertygad om att han skulle skickas hem i ogjort ärende. Vad man nu kan ha för ärende hos den där slavdrivaren mer än att skyffla hö.
Linda började med att fråga om de fått chansen att lära känna getbonden och om det var något de ville fråga henne om. Den stora ljusa tog raskt chansen och fråga om han kunde få en kram och det fick han.
Om det var detta som räddade hon eller något annat vet jag inte, men han var den första som blev vald att stanna. Den tysta norrlänningen fick även han förmånen att stanna ett par dagar till. Nu stod det mellan tuppkammen och den mörka som väckt henne till morgonpromenad. Det slutade med att tuppkammen fick stanna och den mörka fick åka hem. Han tyckte det var lite tråkigt men har målet inställt på att hitta kärleken någon annanstans, nu när han för smak för det hela.

Pojkbandsbonden:
Vi kommer direkt in i situationen att det skall mjölkas. Det är lite tragiskt och vemodigt för det är sista gången det skall mjölkas på denna gård som sedan skall ställa om till köttproduktion istället. Vi får se en tårögd bonde berätta om att han minsann är 4:e generationen men att det med EU bidrag och omställningspengar inte längre lönar sig att mjölka. Vilken tur att tjejerna ändå fick vara med sista gången och tvätta spenar och dricka helt färsk mjölk. Trolltjejen konstaterar att bonden nog kommer klara det bra då han verkar vara typen som går vidare och ser framåt. Men det är ändå lite sorgligt faktiskt. Han kunde ju behålla en eller ett par kor för att mjölka till husbehov kan jag tycka. Men det är tydligen inget val. För övrigt så är pastöriserad mjölk köpt på ICA mycket godare än direkt från kossan.
Nåja, detta klarades av och man gick vidare med dagen. Men det lades mycket fokus på just denna biten. Även här var det val idag och någon skulle få åka hem och det pratades väl lite om vem det skulle bli. Hon jag tycker är lite äcklig och otrevlig var i varje fall övertygad om att det inte skulle bli hon. När Linda kommer för att ta hand om utröstningen står alla i åkern och plockar sten. Det är ju ett arbete så gott som något och inte ens en stadsjänta kan ju fördärva något på det sättet. Hon skickar tjejerna till gården och snackar lite med Bonden. Fram till nu har han varit väldigt neutral och diplomatiskt. Inte visat tjejerna så mycket vad han egentligen vill och tänker och han får lite tips om att det kanske är bra att visa lite mer känslor och vad man tycker, kanske ge en kompling då och då också. Detta tycker han är kloka råd.
Det blir val och trolltjejen blir vald först. Tack och lov. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om hon är söt eller ful, men oerhört charmig är hon. Sedan blir tyvärr den äckliga vald också. Jag anade att det skulle bli så, men jag hade ändå hoppats att jag hade fel. Slutligen står det då mellan den charmiga blonda och den tysta blonda. Den charmiga som suttit tyst bredvid vår bonde tidigare blir vald och får stanna medan den andra får åka hem. Både hon och bonden konstaterar dock att det inte fanns några känslor utan mer möjligen var vänskap dem emellan och då är det ju helt rätt val.
Kvällen slutar med en utflykt till ett ställe med gudomlig utsikt. Sverige är trots allt ett väldigt vackert land även om jag mest tänker på det när jag ser det på TV. Nu skall han gå iväg med den äckliga och det gör han. Han verkar också tänka på allt vad Linda sagt och ger komplimang på komplimang på komplimang och lägger armen runt henne och allt. Det känns lite som ett barn som lärt sig ett nytt ord och hela tiden upprepar det med en dåres envishet för att det skall fastna ordentligt. Hur som helst. Hon verkar nöjd och han också.

Så är det slut för den här veckan.

Som ni hör har det hänt väldigt lite. Det är inga konflikter och inget bråk. Mycket vackra naturbilder och trevlig musik i programmet. Men nu vill jag snart ha lite action också så jag inte alldeles ruttnar.

Men vi får vänta till nästa vecka och hoppas att det händer mer då. I varje fall får vi en glimt av att det kommer rymma massa getter. Jag vet inte om det är riktigt den typen av action jag vill ha. Men då kanske det händer något i varje fall.

God torsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar