måndag 30 december 2013

Det finns en sista gång för allting.

Det här blir till exempel det sista inlägget för detta år. I varje fall är det min tanke när jag skriver det. Det kan ju alltid dyka upp saker under dagen som gör att jag absolut inte kan hålla mig här ifrån, men jag skulle inte räkna med det.

Nu är julen över och jag har överlevt. Jag har väl inte haft jättemycket julkänsla, det verkar vara något som är förunnat barn och även barnen hemma sade att det inte riktigt kändes som jul eftersom vädret varit alldeles underbart (enligt min smak). Men de ville visst ha snö på julafton i varje fall.

Nåja, så blev det inte och mina barndoms jular var i princip alltid gröna så av den anledningen borde jag absolut kunnat få julkänslor.

De som säger att vädret nu för tiden är så underligt var nog inte med då. Jag minns ett år när vi gick hem för jullov i tunna sommarjackor eller till och med tog av jackorna för att solen värmde så skönt. På våren när vi skulle få sommarlov däremot så var det nästan snö i luften. Så att säga att det är annorlunda och konstigt nu är jag inte riktigt med på.

Det har inte bara varit jul förresten.

Det visades även, på annandagen, ett avsnitt av Bonde söker fru om Sörpelbonden och MonaLisas bröllop. Ja, de har alltså gift sig nu under sommaren, ett år efter att de träffades i förra säsongen av bonde. Det var ett trevligt program faktiskt. Jag hade kunnat tänka mig att det skulle bli FÖR inträngande och att man nästan skulle känna lite obehag av att TV-kamerorna kom alltför nära Men det var snyggt hanterat. Mycket tillbakablickar. Mycket förberedelser inför det stundande bröllopet med besök av de andra bönderna från säsongen. Kamelbonden var förstås där, liksom skåningen och den snabbtalande bonden som fick ihop det med kaninkokerskan, men som kom på bättre planer. Det pyntades, fixades och fikades en massa.

Det är konstigt, men jag kände mig närmre dessa bönder än jag någonsin kom de som var med i årets omgång och det säger väl det mesta om detta året. Jag har sagt det förut och kommer nog säga det igen. I år var tyvärr ett ganska slätstruket år utan riktigt lika färgstarka karaktärer som förra året.

Men Sörpelbonden och MonaLisa fick varandra. De verkar riktigt lyckliga och det tycker jag är fantastiskt. Jag tycker nog att sörpelbonden dessutom blivit både mer vältalig och mindre sörplig. Om det var TV som valt att klippa det så eller om kärleken har gjort honom till en ny människa kan jag inte uttala mig om. Men jag tror inte jag så en enda riktigt grov sörpling.

Men nu är det helt slut. Nu lär vi inte få se något mer av dessa, kära gamla bönder i TV och årets bönder.... Ja, vem vet. kanske blir det något TV sänt bröllop nästa år också. TV4 verkar ju gilla dessa uppföljningar.

Dessutom anmodas alla bönder att söka till nästa säsong så jag vill också uppmana de som är lite fart i och roliga karaktärer att söka. För nu behöver vi verkligen en "riktig" omgång bonde nästa höst.

I övrigt så är året snart slut nu. Även om jag förlänger det med 7 timmar genom att åka över några tidszoner imorgon. Men ändå är det inte länge kvar.

Egentligen borde jag väl även ägna mig åt att sammanfatta året. Det är ju det man skall göra såhär nära på det nya. En krönika över vad som varit.

Men ärligt talat, det gör ju alla andra. Mina gamla inlägg här finns kvar och om ni vill är ni hjärtligt välkomna att även läsa gamla inlägg för att själva kunna summera året som gått. Jag tror jag skippar det om inte lusten faller på senare idag, men det tvivlar jag på.

Men jag slutar med att önska er alla ett riktigt Gott Nytt År

och så hörs vi igen i mitten av januari. Tills dess så håll ut.

God måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar