torsdag 12 december 2013

Näst sista gången - för säsongen.

Så har det då blivit dags igen. Jag inser att jag inte längre kan hålla på mina iakttagelser, eller för all del hålla er på halster heller längre.

Lite kort först bara om var vi befinner oss.

Säsongens Bonde söker fru är egentligen slut och i förra veckan gjorde bönderna sina val och blev tilldelade resor som de skulle få åka med tillsammans med den de valt ut.

Vi kan väl säga att förra avsnittet var, liksom hela denna säsong, relativt fritt från konflikter och överraskningar. Men hur skulle det bli nu? Bönder och deras utvalda på resa, alldeles själva, runt om på olika ställen i Europa.

Jo, det tänkte jag alldeles strax avslöja. Eller frågan är varför jag skall göra det alldeles strax förresten när jag lika gärna kan göra det NU. Som vanligt blir det helt utan inbördes ordning, men ändå i samma ordning som vanligt. Eller ungefär.

Mystomtebonden:
 Valde ju till sist den stora mörka. Catarina verkar hon heta också förresten. Jag tänker inte riktigt på tjejerna i namn längre utan mer på mina tillmälen jag gett dem utifrån personlighet, utseende eller klädval. Nåja, deras resa gick till Holland. Till U.... Ut..... Äh, jag vet faktiskt inte var jag är. Som den stora mörka lyckades kläcka ur sig flera gånger och bonden själv en gång.
Men i Utrecht var de. Hade de varit lite smarta så hade de enkelt översatt det till svenska och sagt att de var Utrikes. Jag har ingen aning om det är en korrekt översättning, men den är i varje fall fullständigt logisk.
De verkar hur som helst trivas i varandras sällskap. De skrattar och pratar. Går omkring i Ut... U.... Äh, jag vet inte vad den heter.... Och bara myser i varandras sällskap. Åker lite gondol gör de också och står på en bro när den mörka berättar om hänglåsen som hänger där som är ett sätt att förklara sin kärlek genom att tillsammans sätta fast ett hänglås i en bro som låser fast kärleken och sedan slänga nyckeln i sjön. Mycket romantiskt är det i varje fall och de verkar ha fattat tycke för varandra på riktigt. Hela resan avslutas med att de åker på en cykeltur på landet och får se "hästar med horn" Vi tittare fick aldrig se vad det egentligen var de såg. Men nog misstänker jag att det var en mager kossa.
De cyklade i varje fall ut på landet för att ha lite picknick och naturligtvis lyckades den klurige bonden hitta en bro och hade skaffat ett hänglås. Så de gick igenom proceduren och förklarade varandra sin kärlek som de båda trodde skall bli livslång.
Vi får väl se. Jag hoppas det då båda verkar behöva det och det finns en kemi mellan dem som jag tror gör att det kan funka. Men man vet ju aldrig. Men vi får se nästa vecka lite mer om vad som hänt för redan då kommer uppföljningsprogrammet. Vilket gör att jag kommer kunna hålla Bondebloggandet i liv i ytterligare en vecka.

Den lömska getbonden:
Ville ju egentligen inte välja någon av killarna då hon bara kände vänskap med båda. Till slut så tyckte hon ändå bäst om den tysta norrlänningen så hon valde att ta med honom på resan - till Svalbard. Vi fick börja följa dem redan på flygplatsen där norrlänningen konstaterar att det inte är ofta han reser så långt. Man kan ju tycka att norra Norrland till Svalbard inte är sådär jättelångt. Men det var i varje fall hans uppfattning. Samtidigt var han väldigt glad att de inte skulle till något storstad för det var inte hans grej.
De kom i varje fall fram och checkar in på hotellet. Getbonden bestämmer enväldigt att de skall ha varsitt rum, för här skall minsann inte ges något hopp. Man ser att norrlänningen nog hoppas ändå och tror att något kanske skall kunna växa fram. Det tror inte den känslokalla getbonden som inte ger honom en chans att inbilla sig något sådant.
Svalbard verkar vara ungefär en platt gata och en massa hav runt omkring. Och efter att helt ha misslyckats med att brygga kaffe på hotellrummet första morgonen så ger de sig ut på havet i en Ribbåt. Norrlänningen konstaterar kort att han gillar fart. Bäst är Skoooooter, sedan kommer motoCYkeln och sist Ribbåt. Men de verkar nöjda med att mitt i sommaren behöva gå i täckbyxor och mössa. Sedan skall de ge sig ut på egen hand och får då kvittera ut ett gevär för de kan ju stöta på isbjörnar och norrlänningen konstaterar att han minsann är van att skjuta och har skjutit både älg, tjäder, orre och räv. Frågan är hur han skulle reagera mot en stor Isbjörn ? Men det får vi inte veta. Som av en slump hamnar de på stranden där det står två stolar med renskinn på så de slår sig ned och beundrar utsikten. Lite stötvis samtal dem emellan för tankarna direkt till reklamen för Keno med de där Gotlänningarna på stolar på stranden. Norrlänningen fotograferar också en massa och konstaterar att han gillar det, men att kanske 3 av 100 bilder blir bra. En fotokurs kanske vore något. Getbonden säger att det är bra att han gillar att fotografera för det gör inte hon och hon vet inte hur många bilder han tagit... 82 konstaterar han lugnt.
Jag vet inte vem av dessa två som är mest onormal och konstig. Men de hade verkligen förtjänat varandra. Men icke.... Blir de vänner, eller rinner allt ut i sanden efter resan. Vi får nog se nästa vecka.

Den värmländska countrybonden:
Han valde ju prickiga klänningen som visar sig heta Carina förra veckan och de verkade redan då ha smugit omkring och småmyst på gården vilket ju lovade gott för framtiden. Deras resa gick till ett slott i Bretagne i Frankrike och de klev in på slottet och började prata svenska. Tack och lov så var det en svenska som förestod slottet så det gick ju bra. Jag vet inte hur länge de var borta men de fick vandra omkring. Pussas och fnissa på stan. Dessutom så fick vi följa med dem in i någon typ av affär med begagnade gamla prylar och de fånade sig, satte olika saker på huvudet såsom glasskålar, kohorn och annat. Sedan skulle de betala och försökte sig på att säga saker på franska. Nu kan ju jag inte detta språk. Men det lät ju ganska kul när butiksägaren säger Au Revoir när de skall gå (reservation för stavningen) och bonden svarar: Au Reovior, ja. Som en liten bekräftelse.
Jag tror dessutom att han konstaterade 4 gånger att det kändes bra när han fått en så fin flicka att åka med och semester hade han ju inte varit på tidigare. Inte såhär fint i varje fall.
Jag tror det finns möjlighet att de faktiskt blir ett par på riktigt och att hon flyttar till Värmland. Jag vet inte hur deras möjligheter för framtiden ser ut, men till en början verkar det i varje fall som om de verkligen trivs med varandra och det är ju en bra början. Vi får väl se nästa vecka hur det har gått.

Pojkbandbonden:
Valde ju, på min rekommendation, Trollflickan. Och deras resa skulle gå till Malta. Det var väl den av resorna som kändes trevligast. En mysig ö, fint väder och det var ju som upplagt för romantik. Fint, stort hotellrum och mysiga gamla städer. Bonden var dessutom nöjd med att ha trollflickan med sig. Hon var ju mycket mer resvan än han och bättre på engelska så hon kändes stabil tyckte han. Han tittade trånande på henne hela tiden och första morgonen började dessutom med frukost på sängen följt av en utflykt med bil på egen hand. Imponerande att vänstertrafiken inte verkade vara så mycket till hinder utan det verkade funka bra. Vi fick se dem äta en romantisk middag och ha lite diskussioner om att man måste vårda förhållanden och inte ta saker för givna. Bonden tittade hela tiden förälskat på Trollflickan och fortfarande kändes det som en riktigt bra semester för dem båda.
Sista dagen var de ute på en segelbåt och badade i ett turkost hav och på väg tillbaka satt de omslingrade på båten när trollflickan konstaterar att hon har haft det bra. Men att hon mest känner vänskap just nu. Man anar hur stämningen bara dör innan bonden säger att det gör minsann han också.
Så var det med det. Blåst på konfekten är känslan jag får och trots rätt val och att båda verkar vara sympatiska så tror jag att det var slutet på den romansen. Det är i varje fall min känsla av det hela.


Det var gårdagens avsnitt i stort. Som vanligt har jag säkert missar viktiga saker och kanske även missförstått någonting. Men såg ni avsnittet och tycker jag varit slarvig så får ni väl påpeka det. Om inte så får ni faktiskt skylla er själva.

Redan nästa vecka kommer som sagt uppföljningen då vi får se Linda besöka samtliga bönder, även de som inte fick vara med i TV verkar få ett besök om vi skall se till teasern som visades i slutet av gårdagens avsnitt. Och tydligen har någon gift sig av de andra bönderna också.

Skall jag tro inför både då och framtiden så ger jag både Mystomtebonden och Värmlandsbonden relativt goda utsikter att faktiskt ha hitta kärleken, i varje fall för en period. För getbonden tror jag inte kärleken kommer på ett tag. Hon känns inte riktigt mogen att släppa folk in på livet så mycket som behövs för att hitta kärleken. Och Pojkbandsbonden - Ja, den stackarn får nog leta vidare själv. För tyvärr tror jag inte att Trollflickan och han någonsin kommer bli ett par.

Den som lever får se, men detta är vad jag tror. Så nu önskar jag alla en trevlig vecka tills vi ses här nästa torsdag med nya analyser. Och de som inte bara är här för bönderna önskar jag en trevlig eftermiddag/kväll så ses vi här imorgon.

God torsdag.

2 kommentarer:

  1. Nja... nu tycker jag du har missat en viktig bit nämligen hur Trollflickan hela tiden under hela resa är mycket tveksam i sitt uttryckssätt och sitt minspel. Att hon bara sa att hon kände vänskap på slutet förvånade mig - jag trodde hon helt skulle dra sig ur. O% i chans att de träffas igen. Hon tycker att han är bonnig och mesig. Han tycker hon är fantastisk och kombinationen är helt urkass. Hon har lurat mig i varje program - den sida hon visade i går var nu.

    Sedan tror jag att Värmlandsbonden kommer fara hem ensam också ...i allafall på sikt. Även om det verkade som om någon "flyttat in" i slutet så undrar jag om det inte var katta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant analys. Visst var trollflickan lite avvaktande. Men jag tror ändå att det till stor del var att bonden i slutet tappade modet och inte vågade stå för sina känslor som verkligen kommer att stjälpa alla möjligheter. Innan var hon till viss del reserverad, men ändå inte kall på alls samma sätt som getbonden.

      Värmlandsbonden tror jag däremot du har fel. Det kanske inte blir livslång kärlek, men nog tror jag att de faktiskt får ihop det på riktigt. Han och prickiga klänningen. De verkar ju faktiskt trivas ihop även om det är oklart för mig vad de ser hos varandra.

      Radera