fredag 6 december 2013

När skall man sörja ?

Det är en fråga som jag tycker är relevant idag.

Jag möttes i morse av rubrikerna i tidningen om att Mandela nu dött och världen sörjer.

Men i min värld har han redan varit död i ett halvår. Han har legat medvetslös, utan någon form av kontakt med omvärlden en längre tid och är det egentligen inte då sorgen borde komma.

Eller när han redan för ett antal år sedan drog sig tillbaka från allt vad offentlighet och politik heter?

Visst, det är inte förrän nu han är borta på riktigt, men redan då slutade han ju att aktivt påverka någon annans liv än sitt eget och sina närmaste.

En symbol, en legend och en stor man. Det finns mycket vackra ord i tidningarna och det är sant. Han gjorde otroligt mycket fina saker. Men inte dess då mindre så slutade han göra det för längesedan.

Att det nu skall upp rubriker för att han råkat ta sitt sista andetag kan jag personligen tycka är lite onödigt. Ge folk uppskattning medan de lever och när de inte gör det längre räcker det med ett kort adjö.

Men det är jag som tycker så och är antagligen, som vanligt, ganska ensam om mina tankar och åsikter.

Själv sörjer jag idag mest Sven som förstör min möjlighet till omåttligt frossande i helgen. Det ligger mig betydligt närmre.

God fredag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar