torsdag 5 december 2013

Vad är väl en bal på slottet ?

I jämförelse med en onsdag med bonde söker fru ?

Blott ingenting.

Igår var det alltså dags för det sista "riktiga" avsnittet av årets säsong av Bonde söker fru. Jag har nu guidat er genom hela säsongen och nu skall jag försöka få till ett snyggt avslut. Jag vet att det nästa vecka kommer ytterligare ett avsnitt som avhandlar böndernas resor med sina nyvalda, eventuella kärlekar och självklart kommer ni även få en analys av detta även om jag misstänker att det inte alls kommer kunna mäta sig med förra årets resor. Då tänker jag speciellt på Sörpelbonden och MonaLisa där Sörpelbonden plockade fram hela verktygslådan för att bygga en adapter för vägguttagen i England.

Hur kan man slå det ?

Vi har inga bönder av den kalibern i år. Men resan är dessutom framtiden. Nu skall vi ägna oss lite åt gårdagen och vad som hände egentligen.

Mystomtebonden:
Han var den andra som fick göra sitt val igår, men eftersom jag alltid analyserar honom först så fortsätter jag i den ordningen. När Linda kom till gården avslöjade han att han minsann blivit lite förälskad. I vem fick man inte veta, men vi fick se klipp från båda kvinnorna som avslöjade att de gärna ville ha honom och att de skulle bli besvikna om de inte blev valda.
Så satt han då på den obligatoriska platsen ute i en hage, på ett nedfallet träd eller liknande. Jag tycker det vore lite spännande om det var lite variation någon gång och de kanske fick sitta hemma i köket och göra sitt val. Men det skall ske ute. Helst i en hage på en nedfallen björk.
Som vanligt så får vi se kvinnorna komma gående mot sin dom. Det växlas mellan de olika kvinnorna och sedan blir det till slut en som kommer fram och får sin dom. Tyvärr - Vi passar inte riktigt, du är en jättemysig tjej men jag har mer känslor för den andra.
I mystomtebondens fall blev det den blonda som fick åka. Vilket jag tycker var helt rätt. Hon låter alltid lite arg och väldigt beslutsam och jag anar att bonden nästan kände sig lite rädd för henne.
Så fick han då välja den mörka. De såg lycklig ut, pussades och såg verkligen lyckliga ut. Så det är bara att önska dem all lycka i framtiden. De skall få åka till Holland på sin semester.
Rent generellt tycker jag att resorna de får är ganska trista i många fall. Men de verkar glada och det är klart. När man är nyförälskad så är även en resa till Holland med den man precis valt helt okej.

Den lömska getbonden:
Var den första som fick göra sitt val igår. Jag flaggade i förra veckan för att hon skulle få dejta den tysta norrlänningen. Men icke. Jag vet inte om han inte fick någon dejt alls, eller om det helt enkelt blev så taffligt att de valde att inte visa den. Däremot fick vi se lite klipp från tuppkammens dejt där han pratade om att gå "All in". Vi vet ju med facit i hand hur bra det gick.
Så kom Linda och här blev det faktiskt ingen hage med nedfallen björk utan en släpvagn till en traktor eller liknande. Bonden avslöjade redan här att hon inte blivit förälskad, eller ens kär utan kände mest som att hon var kompis med killarna. Hon fick ändå göra ett val och får åka på semester med en av dem. Det blev, som jag anade och kanske hoppades lite också, den tysta norrlänningen som fick följa med. Getbonden säger att de nog kommer få roligt och bli bra vänner.
Han säger att han hoppas att kärlek kommer växa fram. Så de har inte riktigt samma mål med framtiden och med tanke på hur tom på känslor getbonden känns så misstänker jag att det blir som hon säger. Hon kommer nog inte få kärlek och som min reflektion blev direkt efter avsnittet så tycker jag inte hon förtjänar det just nu heller. Tids nog när hon öppnar upp och släpper in känslorna, men inte nu. Jag hoppas att TV4 ångrar att de inte följde den där skånska hästbonden istället. Jag tror det hade blivit bättre.
Hur som helst. En semester till Svalbard, en vänskaplig kram och så var det med det.

Värmländska countrybonden:
Här fick vi se hans dejt med prickiga klänningen. Det var picknik vid snoksjön. Nu blir snoksjön inte alls lika kul när man skriver det som när man hör det på klingande värmländska. Men de slog sig ned och bonden dukade upp vad han tyckte var en fin picknick. Ett fruktfat, en flaska champagne och vad jag tyckte såg ut som en flaska hemkört också. Någonstans här fäller han också den blivande klassikern "Hon är söt som en hallonbåt"
Prickiga klänningen hade med sig två presenter som packades upp och det var pennor och papper och en idé om att de skulle måla av varandra. Det blev väl sådär. Hon säger sig gilla att rita, men just denna skiss av bonden var inget vidare. Så mycket mer än så fick vi inte se av dejten utan nu var det istället dags för även denna bonde att göra sitt val.
Linda kommer och bonden sitter på en parkbänk eller motsvarande. Alltså inte en nedfallen björk här heller. Han har precis innan i ett klipp plockat några syrénkvistar. När Linda kommer sitter han där med kvistarna i handen och Linda frågar om de är till henne och får svaret att: Nej, de är till en fin flicka.
Det var säkert inte menat som någon förolämpning, men det blev ganska plumpt.
Återigen klipp från de olika tjejerna som säger lite att de är nervösa och vill stanna. Den mörka passar på att prata lite skit om prickiga klänningen och säger något om att hon nog inte är den hon verkar och att hon spelar mest.
Så blir det val och hon blir bortvald dessutom. Antagligen visste hon det redan när hon förtalade den andra vilket skulle förklara en del. Jag tycker valet var rätt nu när inte Muminmamman, eller charmiga finskan som jag också kallat henne fanns kvar. Och vi får veta att bonden och prickiga klänningen tydligen smugit runt och vänslats på gården under en tid innan också.
Resan kommer gå till ett slott i Frankrike. Det kan ju bli spännande att se om vi får höra någon värmländsk franska nästa vecka.

Pojkbandsbonden:
Här finns ju alltså bittra bitchen och Trollflickan kvar att välja bland. Vi får se hans dejt med Trollflickan där det äts middag och badas bubbelpool och pussas lite. Det behöver inte betyda så mycket eftersom han förra veckan pussade på bittra bitchen. Men de verkar ha trevligt och jag står fast vi att jag tycker hon är väldigt charmig även om hon har ett mysko utseende. Men bonden gillar det och pratar om hennes naturliga skönhet.
Det skall bli val även här och nu är vi återigen tillbaka på den nedfallna björken. Först en pratstund med Linda och en bekräftelse på att han bestämt sig.
Samma procedur som vanligt. En och en kommer vandrande. Små kommentarer från tjejerna om att de vill stanna både två, men så kommer den goda sidan fram där de också säger att blir de inte valda så är det inte meningen och då önskar de bonden all lycka till med den andra. Till och med bittra bitchen säger sådär.
Här klipps det ytterligare lite, mitt i själva valet för att vi inte skall förstå riktigt till vem han säger vad. Men det slutar till sist med att även denna bonde väljer "rätt".
Det blir Trollflickan - min favorit.
Resan kommer gå till Malta och vi får även här se lite kelande innan Linda kommer och berättar det.

Så har alltså alla bönderna gjort sina val. Och hör och häpna. Jag tycker tre av dem gjorde rätt och den fjärde förtjänar inte kärlek just nu.

Så nu hoppas jag att det blir bra semestrar och att vi får se lite mer av vad de känner  nästa vecka. Sedan kommer väl ett uppföljningsprogram senare som jag tidigare anat. Det vet jag dock inget säkert om ännu, men jag skulle bli förvånad om de ändrar på det konceptet.

I slutet av programmet uppmanas man dessutom att söka till nästa säsong redan nu. Så det kommer en framtid. Nästa höst får vi nya bönder att älska, hata och analysera.

Passade även på att efter avsnittet kolla lite i "skvallertidningen på nätet" och det fanns naturligtvis både bittra kommentarer från förlorarna och lite annat smått och gott.

Nu är det som sagt slut på de djupa analyserna. Nästa vecka blir det en analys av deras resor och jag kanske även ger mig på att försöka läsa i spåkulan hur det kommer gå för paren i framtiden utifrån vad jag får se då.

Så väl mött igen nästa torsdag. För de som bara läser då. Och vilken annan dag som helst för er andra, mer trogna läsare.

God torsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar