måndag 12 augusti 2013

Vart är vi på väg ?

Ja, det kan man fråga sig.

Jag vet att vi är på väg mot höst, mot kallare tider och så småningom mot jul och vinter. Men det var inte riktigt det jag avsåg när jag skrev rubriken.

I morse så öppnade jag en länk med ett reklamblad från ICA på min Facebook och möts då, bland annat, av ett erbjudande för färdigskuren sallad.

Ja, det är klart. Att skära sallad är ju svårt. Att ett salladshuvud som antagligen innehåller 3 gånger så mycket sallad är billigare än en påse med färdigskuren må ju vara hänt när man faktiskt får salladen skuren. För det vet ju alla hur mycket tid och energi det tar att skära sin egen sallad.

Härom dagen när vi var och handlade lite så hittade jag också färdig pannkakssmet. Man skulle bara tillsätta något och skaka den stora plastbehållaren som det hela såldes i och sedan var det klart att steka.

Om man har fobi för att knäcka ägg och vispa ihop det med lite mjölk och mjöl så förstår jag nyttan, men mig veterligen är det få människor som lider av just den fobin.

Så då frågar sig vän av ordning.

Vart är vi på väg ?

Har vi blivit så himla bekväma att vi inte längre nöjer oss med att köpa färdiga köttbullar och färdigbakat bröd utan även måste ha skuren sallad och färdig pannkakssmet ?

Jag undrar om det verkligen finns någon marknad för det där.

Salladen kan jag köpa mer än pannkakssmeten dock. Vill man ha lite blandade salladstyper så kan det ju bli för mycket att köpa ett huvud av varje och att frysa sallad är kanske inte heller att rekommendera.

Nu skulle jag ju dock inte försvara detta beteende alls egentligen utan snarare förkasta det.

Nåja, detta var ändå en rätt så mild rasning. Får väl se om jag springer på något mer kontroversiellt framåt.

God måndag.

1 kommentar:

  1. Konserverad gröt. http://www.youtube.com/watch?v=BsnTiiAZYfU

    SvaraRadera