tisdag 13 augusti 2013

Dumma, dumma påven.

Godmorgon.

På min väg till jobbet idag så satt jag och lyssnade på P4 och nyheterna. Det blev en vana under sommaren när de stationer jag vanligtvis lyssnar på hade sommarvikarier och bara spelade gamla repriser av allting medan P4 faktiskt körde riktiga människor och live. Nu har det blivit en vana att i varje fall lyssna på riktiga nyheter på morgonen istället för de reklamfinansierade stationerna som bara har 3 rubriker typ och sedan återgår till att spela samma låtar som alltid.

Nåja, nu var det inte radions innehåll och varande jag skulle prata om utan en nyhet som jag hörde där i bilen. Det var förresten precis när jag var på väg att köra ned i Södra Länken, om nu någon skulle vara intresserad av var jag befann mig rent fysiskt.

Hur mycket kan jag babbla utan att komma fram till ämnet ? Jag vet inte, men nu skall jag skärpa till mig.

Vad jag hörde där på radio som fick mig att haja till lite vad att religiösa människor är mindre intelligenta än de som inte tror på någon gud.

Tydligen är undersökningen gjord så att varken ålder eller kön spelar in utan det är helt en fråga om logiskt tänkande och det där vanliga man kollar när man gör intelligensmätningar.

Jag kunde ju i och för sig ana att folk som är fanatiska i sin tro skulle kunna vara lite mindre smarta, men att man går ut med det som en nyhet sådär gjorde mig faktiskt lite överraskad. Det är ju en ganska het potatis med tanke på hur mycket människor det ändå finns som tror på någon form av gud.

Undrar förresten hur det är med Buddister som inte tror på någon direkt gud egentligen men ändå klassas som troende. Är de också dummare ?

Hur som helst. Både fanatiskt och troende torde göra Påven till en av de mest korkade människorna. Och med tanke på vad man hör så är det ju inte helt otänkbart. Även de fanatiska muslimerna får helt plötsligt en förklaring till varför de är så idiotiska. Det är inte illvilja eller så. Det är helt enkelt ren dumhet.

Så för att citera bibeln.

Saliga äro de korkade, ty de skola flyta när syndafloden kommer men begriper inte varför.

God tisdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar