torsdag 4 juli 2013

Vad är det som är huvudsaken ?

Godmorgon.

Efter gårdagens något kontroversiella inlägg där jag efter hemkomst fick en fråga om vad jag egentligen har för kvinnosyn så tänkte jag idag lämna den känsliga frågan om att kvinnor alltid anser sig ha rätt dit hän och ge mig in på något annat istället.

Innan jag gör det så måste jag dock bara hävda att det som skrevs igår inte har ett dugg med kvinnosyn att göra. Jag har ingenting emot kvinnor, jag anser inte att de måste stå fastkedjade vid spisen och föda barn och  tycker absolut inte att de är mindre värda. Det enda jag opponerar mig emot är den enerverande egenskapen att alltid vända allt till att det är vi män som är skulden till att ont.

Javisst, många krig är orsakade av män till exempel. Men ofta finns det en kvinna bakom männen som styr och ställer och får männen att bli så frustrerade att det enda som återstår är att kriga lite.

Nu är jag ute på tunn is och farligt vatten och det är bäst jag slutar att ens försöka ursäkta mig :-)

Nu till något helt annat.

Även idag sitter jag och tittar i "skvallertidningen på nätet".

Någon italiensk forskare hävdar bestämt att det snart kommer vara möjligt att transplantera hela huvuden. Man har tydligen lyckats ganska bra på djur och då borde man kunna återskapa samma på mänskliga varelser.

Det skulle dock vara väldigt dyrt. Uppåt 100 miljoner per huvud tydligen och dessutom betvivlar jag att tekniken är riktigt mogen ännu.

Men den kanske absolut viktigaste frågan är ju: Är det verkligen huvudet man transplanterar. är det inte resten av kroppen ?

Huvudet måste ju ändå anses vara själva människan och då borde det väl vara huvudet som är basen, även om det är mindre än resten av kroppen och faktiskt pratar vi om en kroppstransplantation istället.

Det är inte helt enkelt och jag hoppas i min enfald att de kommer på sätt att laga befintliga huvuden istället för att flytta runt dem mellan olika kroppar.

Å andra sidan så vore det ju smidigt att kunna skruva av huvudet lite snabbt och sätta på det på en läckrare kropp när man skall åka och bada till exempel och verkligen kunna gå och leka Baywatch på stranden medan den andra kroppen sitter hemma med ett professorshuvud och löser svåra matematiska ekvationer eller skriver en bok.

Jag tror jag släpper även detta och konstaterar att vi är på väg tillbaka till franska revolutionen då huvuden flög som limpskivor.

God torsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar