torsdag 27 juni 2013

Små, små droppar....

skimrande som silver.

När de öser ned så stör de min nattsömn.

Njae, dikten kanske inte riktigt blev som tänkt när jag ändrade sista raden, men det är i varje fall precis vad som händer.

För några år sedan när mitt gamla skjul i trädgården där jag förvarade gräsklippare och annat alldeles gav upp och rasade isär och jag istället byggde en lekstuga åt dottern på den platsen så beslutades dessutom att köpa ett plåtskjul att ställa på annan lämplig plats där jag skulle kunna förvara gräsklippare, krattor och annat som man behöver ha för att överleva sommaren när man bor i hus med trädgård.

Sagt och gjort. Skjulet köptes och monterades där det tidigare stått en stor fläder precis under vårt sovrumsfönster. Delvis var det för att hindra flädern från att växa upp igen. Den var tämligen livskraftig och jag är inte helt säkert att min massaker på den hade räckt för att hålla den borta om jag inte lagt stenplattor och byggt ett skjul ovanpå där den växte förut.

Hur som helst. Där står skjulet. Det är ett plåtskjul. Vi har hål i takrännan precis ovanför skjulet vilket resulterar i någon form av vattentortyr när det sätter igång att regna ute. När små regndroppar samlas i takrännan för att sedan droppa ned på plåttaket blir det ett tämligen högt ljud som gör det i princip omöjligt att sova och tänka på något annat än just detta ljud.

Till det hela hör att snöras dessutom deformerat nämnda tak så till den milda grad att det knappt går att kliva in i skjulet längre. Det är liksom en stor bula mitt i skjulet av taket som tryckts ned och nu buktar nedåt istället för uppåt.

I övrigt funkar dock skjulet okej. Och att köpa ett nytt skjul i trä är ohemult dyrt. Därför tänker jag mig att på något sätt skala bort det skadade taket och istället bygga någon form av utstickande tak ovanför som dels skall vara ljudlöst men även skydda mot att det regnar in.

Igår hade jag en jättebra plan och var på gång att åka och köpa lite brädor och takpapp. Sedan var vädret inte lika roligt längre och jag började klippa häcken istället. Idag känns idén jag hade igår inte fullt lika strålande och nu håller jag åter igen på att försöka komma på en lösning.

Korrigerad plast vore förståss det enklaste att köpa och sedan bara bygga någon enkel träkonstruktion och fixa ihop till ett tak. Dock är jag lite osäker på ljudnivån på plasttak. Bättre än plåt - säkert. Men nog inte helt tyst. Ett annat alternativ är förstås att flytta hela skjulet en bit så jag kan ställa upp en stege och laga takrännan, alternativt byta ut den. Men tak måste jag ju ändå ha för att skydda min gräsklippare.

Skjulet ser ut som det här:


Ja, ni ser mitt dilemma. Ett sådant skjut utan tak är inte mycket att ha.

Nåja, jag skall grubbla vidare och se vad jag kommer fram till. Antagligen blir det ett platt tak som lutar framåt och är högre i bakre kanten. Sedan måste jag täcka väggarna under taket lite. Men tror ändå det blir lättare än att göra ett i samma form som originalet.

Detta är i varje fall ett projekt för denna vecka, alternativt nästa för det är verkligen inte kul att sova ovanför när det regnar.

God torsdag.

1 kommentar:

  1. Hej Håkan! Jag ramlade på denna blogg-post av en slump. Det är nämligen så att vi också har ett plåtskjul som det på bilden och nu letar jag varifrån den kan vara köpt, vi behöver nämligen ett nytt tak till vårt. (funderar på om det går att byta ut enbart taket)
    Hör gärna av dig!
    hälsar Mathilda Andersson
    mathilda.elin.linnea@gmail.com

    SvaraRadera