måndag 17 juni 2013

Jag upphör snart att vara en gentleman....

God morgon.

Så är det måndag igen och midsommarveckan har precis börjat. Nu börjar det bli dags att förbereda för att lägga sju flickor under huvudkudden och drömma om sin favoritblomma. Hur det skall gå vet jag inte riktigt, jag som kan få ont i nacken om jag sover på 3 kuddar, hur skall det då fungera med sju flickor.

Men man kanske får sprida ut dem i hela sängen om man ber snällt. Och favoritblomma vet jag inte ens om jag vill drömma om. Jag vet ju inte vilken det är. Pioner är fina, men de har så mycket små myror i sig så kanske faller de bort av det.

Hyacinter tycker jag också om. Tänk bara doften av Hyacint ihop med ett brinnande stearinljus och så skalar man en clementin eller apelsin. Då känns det som jul.

Nu är det ju snart midsommar och inte jul så även hyacinten faller bort.

Tulpaner är fina, rosor doftar ljuvligt.

Men fick jag bara välja en så blir det nog kanske syrén. Det är så mycket sommar och skolavslutning förknippat med både utseende och doften av syrén.

Så nu visste jag det. Då faller ju hela grejen och jag tror ändå inte jag lyckas samla ihop sju flickar. Skulle jag lyckas med det mot förmodan skulle jag antagligen strängeligen förbjudas att plocka med dem i sängen, om det så bara var för drömmarnas skull.

Nåja.

Midsommar är också den tiden på året jag går från att vara en gentleman till att inte längre vara det. Hur då, undrar ni kanske.

Jo, just midsommar är det tillfället då dragspelet kommer fram och luftas varje år. Det spelas små grodor och björnar som sover och små rävar som raskar över isar.

Och som Sten Broman sade: En gentleman är någon som kan spela dragspel, men avstår att göra det.

Avstår gör jag alltså inte och därmed faller mitt gentlemannaepitet.

God måndag.

1 kommentar:

  1. Ha ha, flickor i sängen, drömma om blommor, du är rolig du!!! Tack för rolig läsning inför midsommar.

    SvaraRadera