torsdag 27 oktober 2016

Nu har vi väntat länge nog.....

En vecka försenad återkommer jag så äntligen med en bonderapport. 

Förra veckan fanns det helt enkelt ingen inspiration och inte heller var det speciellt spännande saker att rapportera om tycker jag. Men nu har vi ändå kommit så långt i programmet att friarna fått flytta hem till bönderna och då är det förstås dags att åter göra lite analyser.

 Speciellt då för er som använder bloggen för att följa våra bönder istället för att titta själva – Skäms på er!

Inte så att jag inte uppskattar att ni läser här. Det är självklart kul. Men detta är ju tänkt som ett komplement till programmet. En kommentar till det vi fått se. Inte ett väg till absolut sanning.

Nåja. Jag känner att jag inte skall bli så långrandig i uppsnacket utan jag ger mig direkt in på min analys. Eftersom jag inte kommenterade förra veckan så får ni ett litet glapp. Jag har inte vad som hände då helt färskt i minnet, så det mesta som utspelade sig kommer att för evigt falla i glömska.

Vi gör som vanligt. Vi tar bönderna en och en och tittar lite på vad som händer. Eller vi och vi förresten. Det är ju jag som gör.

Jennifer
Jag vet inte riktigt vad jag skall säga här. Hon fortsätter att vara helylletjejen. 

I gårdagens avsnitt kom tre friare fram till henne gemensamt genom att en av dem hämtade upp de andra två på stationen i Falkenberg. På vägen mot gården så blev det ett stopp för att en av bönderna hade beställt en blomsterbukett som skulle hämtas upp. 
Denna friare gör verkligen allt och verkar faktiskt gör det lite FÖR mycket också. Analysen under programmet från soffan hemma var att: Han gör ju det hela till en tävling och vill hela tiden vara bäst. Och det ligger mycket  det. Samtidigt så är det ju trevligt att vilja göra någon glad. Så inget ont om det. Men jag tycker ändå det känns som han försöker för mycket. Det känns inte naturligt i det här läget. Men åter igen, som jag sagt så många gånger, det är klippning och det bestäms från TV4 hur vi skall uppfatta olika personer. Det kanske inte alls är så som jag känner, men faktisk så kommer en liknande kommentar även från bonden själv, även om den är lite mildare. 

Så är vi där igen. Mild, vän och helylle. Alltid glad och glittrande. Ridskola och flickor i 10-årsåldern som verkar dyrka henne och som får vara med och leka och utvärdera friarna. Frågan jag ställer mig är om hon verkligen är så perfekt? Var finns liket i garderoben? Skall vi få se ögonen blixtra av ilska, höra fräsningar? Jag vet inte. Just nu känns det inte så, men det skulle onekligen ge perspektiv.

Här saknas dessutom en friare. Jag missade i gårdagens avsnitt alldeles varför han försvunnit. Eftersom jag, som vanligt, var tvungen att vänta in hustrun så såg vi avsnittet lite i efterhand och det hängde sig lite i uppspelningen så jag hade alldeles missat just den här delen som måste blivit överhoppad. Men när jag nu tog och snabbspolade lite innan jag skrev detta så fanns det ju med och jag slapp lida av ovissheten som jag känt hela natten. 
Det fanns alltså något oavslutat i hans liv och han var därför inte aktuell för att komma med till gården längre.

 Killarna som just nu är på gården är i varje fall: Pojkspolingen Charlie, Romantiska David och ”jag försöker för mycket”-Brandon.

I övrigt var det lugnt i Slöinge och vi lämnar därför Halland och ger oss norrut till Per.

Per
Efter förra veckans val – Jag måste säga att jag blev lite förvånad när alla val visades i samma program. Historiskt så brukar det alltid bli en Cliffhanger där man lämnar en bonde eller den sista personen till nästa avsnitt, men inte i förra avsnittet vilket gjorde att vi redan inför gårdagens avsnitt visste precis vilka som skulle komma.

Jag funderar på varför man envisas med att låta folk promenera hem till bönderna. De flesta bor ju på landet. Avlägset och antagligen släpps de av från någon typ av transport för att vi skall få bilder på folk som kommer gående med stora resväskor. I fallet Per var det två som kom gående och anslöt lite senare än de två första som kom i bilar.

Något som verkar ha kommit på senare år är att många av friarna har med sig sina egna djur (oftast hundar) hem till bönderna. Jag upplever att det är ett relativt nytt fenomen som inte funnits i så många säsonger, men det kan ju vara så att minnet är lite selektivt också. Nåja, minst en hund fanns med från en av deltagarna i det här fallet.

Så helt plötsligt sitter han där vid köksbordet med fyra kacklande fruntimmer. Eller jag kanske skall säga med fyra fruntimmer varav en speciellt kacklande. Annelie, den hysteriska som varit med tidigare verkar ha en aldrig sinande svada och alltid något att prata om.
Återigen – Klippning, klippning, klippning. Men jag är redan trött i huvudet. Det är inte någon mild och behaglig röst direkt. Nåja. Det är inte jag som jagar friare och hon benämns ändå som en frisk fläkt. Vad som händer, hur länge bonden orkar med återstår att se. Det kommer bli, i varje fall några, val redan i nästa program. De som finns hos Per och som han kommer ha att välja bland framöver är Carola, Annelie, Thorild och Annette

Vi går vidare

Erik
Erik, den unge älskaren. Som verkar ha lyckats lägga Sigrid bakom sig. I varje fall vad som visas på TV och nu gör sig redo att ta emot sina tjejer. Och så kommer de. De drog som en höstvind genom huset och utforskade varenda litet utrymme. Pillar på allt känns det som. Men det är klart, de skall ju faktiskt bo där framöver och då kan det ju vara bra att göra sig hemmastadda.
Vad skall man säga om Erik och hans tjejer. Det är ungdomlig fart i dem. Men jag vet inte. Vi får se i slutet av programmet att inför valet nästa vecka kommer en välja att kliva av. Jag lyckades inte riktigt höra på rösten vem det var, men någonstans så känner jag att det kan ha med ungdomen att göra. När saker inte blir precis som man förväntat sig så känns det som om den yngre generationen ofta väljer att kliva av. Inte bara i ”Bonde” utan ofta rent generellt mycket mer än oss gamlingar.
Nåja. Vi får se ett privat möte mellan Erik och Lina (inte Farmen-Lina) utan den andra. Och de pratar och kramas lite också. Och så har vi hon som skulle göra ”ALLT” för sin bonde som nu berättar om sina planer att utmanövrera de andra för att sedan flytta in. Hon är lite läskig. Det blir nog inte hon som hoppar av. Men jag hoppas för Eriks skull att han, om han inte väljer henne, avpolletterar henne på ett bra sätt så han slipper komma upp en morgon och hitta en av sina griskultingar kokandes i den stora kastrullen. Ni förstår vad jag menar.

De som bor hos Erik just nu är i varje fall: Lina, My, Farmen-Lina och Linnea (griskultekokerskan)

Som ni märker så är det inga jätteintriger ännu. Det är lite av ett mellanavsnitt igen där friarna mest skall etablera sig hemma hos bönderna. Eller också har det helt enkelt varit ovanligt dåligt med dramatik i år, även om det framstod helt annorlunda när säsongen kommenterades i förväg av Linda Lindorff.

Men lite dramatik fick vi ändå hos...

Sigrid
Lagom till att friarna skulle komma så hade någon tydligen lyckats gräva av en elledning så det fanns varken ström, toalett eller vatten att tillgå på gården. Dock verkar det finnas en bror ganska när där man skulle kunna låna toalett.

Där verkar man däremot inte få låna vatten att dricka eftersom det sker någon jakt på dryck bland friarna. Men det är senare. Fast vi kanske skall hoppa direkt dit. Efter att alla kommit fram. En med egen häst med sig och en med hund (Återigen dessa djur som tas med) så försvinner Sigrid ganska fort. Hon skall ”bara” fixa något i stallet. Detta något verkar dock ta ganska mycket tid så friarna hinner faktiskt laga middag. Utan el får det bli på grillen. Men det blir ändå något så helylle som Pytt i Panna och stekt ägg. Ja, inte direkt på grillen då, men i en stekpanna på grillen.

Jag förstår att man som bonde har massor att göra. Att man inte helt kan hänge sig en TV-inspelning. Men i min värld så borde antingen Sigrid eller friarna i varje fall se till att första måltiden blir gemensam. Det känns lite konstigt att de fyra friarna fixar middag till sig medan föremålet för deras intresse är försvunnen.
Och det påpekas ju ständigt att det måste vara en självständig karl om det skall funka eftersom Sigrid har så mycket åtaganden. Självklart. Att driva företag, skola och ha massa hästar tar tid. Men det gör vanligt jordbruk eller djurhållning också, men de andra bönderna tar sig ändå tid att umgås med sina friare.
Jag tycker det är lite konstigt och jag föredrar helt klart helylle-Jennifer här som även om hon har ridskoleelever och annat på gång ändå ger sig tid för friarna.

Hur som helst. Hos Sigrid bor nu: Bertil (den unge), Anders (Den gamle göteborgaren) Richard och Matti (Hästmannen)

Sådär. Nu är vi ikapp och framme i nuläge igen. Som ni märker så har jag knappt nämnt föregående avsnittet som jag missade att skriva om. Men det flaggade jag ju för redan i början också. Och jag är konsekvent. Ibland i varje fall.

Nästa vecka kommer vi alltså få se Erik slippa göra ett val. Säkert ett eller två val till också. Det blir spännande att se hur det går. Men jag har ju redan nu mina favoriter. Dock brukar ju sådant kunna ändras med tiden. Men som jag ser det nu så hoppas jag på:
Jennifer – David
Per – Carola
Erik – My
Sigrid – Richard.

Sedan får vi se hur det går. Men spontant är detta vad jag känner just nu.

Förhoppningsvis finns min lust till analys kvar om en vecka och i så fall kommer en ny rapport då. Till dess så må så gott.

Jag kommenterar inte ”kärlek åt alla” den här veckan eftersom jag faktiskt inte hunnit se det ännu. Så det så.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar