torsdag 6 oktober 2016

Bonde söker fru - Del 2. Tankar och Speeddejter.

Igår var det onsdag och jag har gått och laddat hela veckan för detta. Äntligen är det dags. Äntligen börjar det på riktigt och det gjorde det verkligen.
Dock blev det, liksom förra veckan, lite smolk i bägaren när jag fick vänta in hustrun även denna gång och att programmet inte sågs förrän någon gång efter 21. Men det innebar ju att jag kunde se det utan massa reklam och bara en sådan sak är ju värt en del faktiskt.

Det var alltså dags för ”Bonde söker fru”

Nu har vi alltså tagit oss förbi det där eländiga avsnittet där det skall åkas runt och delas ut brev. Ringas en del pinsamma telefonsamtal och få se gårdarna – som vi ändå kommer få se massor av sedan. Nu var det på riktigt. Sundbyholm och Speeddejting.

Jag tror vi gör som vanligt och tar bönderna en och en. Går igenom hur just denna bonde och de personer som sökt till honom/henne upplevdes.

Så är ni beredda?

Nu kör vi!

Vi börjar precis som förra veckan med Jennifer. Jag måste säga att jag tyckte lite synd om henne när det hela körde igång. Vi konstaterade hemma i soffan att det var väldigt konstigt att en så trevlig, normal tjej fått så många konstiga sökanden och dessutom lyckats välja, bland alla brev, så många som var udda. Någon sade ingenting, någon såg ut som om hans föräldrar varit syskon och någon var bara tvungen att sjunga en stump. Ja, jag vet att man inte skall döma folk efter utseende. Och jag skulle säkert själv blivit baktalad av en massa människor om jag hade synts i en liknande situation. Men jag är en simpel människa som ägnar mig åt denna analys baserat på det jag har sett och då VAR det verkligen en konstig skara.

Jennifer själv körde på. Nu får vi som vanligt mest se klipp här och klipp där men ett fokus som i varje fall klipparen hade när han sydde ihop programmet var att killarna skulle få likna sig själva med djur. På sätt och vis en ganska kul jämförelse som jag faktiskt tro kan säga en hel del om hur man ser sig själv. Dock är jag inte helt säker på att alla har så bra verklighetsuppfattning.
Nåja. Till slut kom här äntligen vad jag skulle kalla för ”riktiga människor” ett par killar som verkade helt normala och till och med lite mysiga. Så det kan nog finnas hopp för detta yrväder som jag ändå upplever Jennifer som. Kanske inte så personlighetsmässigt, men med det lockiga, rödlätta håret och sprakande ögon så är det ändå sinnebilden jag får. Tiden får utvisa personligheten mer. Men ett normalt yrväder är än så länge min uppfattning.

Nu får vi dock vänta ända till nästa vecka med att få se gruppdejten och se om hon får ihop fyra stycken killar att bjuda hem till Slöinge. Ja, jag är fortfarande väldigt glad att det är just Slöinge av anledning som skrevs förra veckan.


Nu går vi raskt vidare. Det får inte bli så långt så ni tröttnar på att läsa, eller jag tröttnar på att skriva. Vem kommer här näst då. Per. Även här kommer en brokig skara med människor. Dock så är ju Per i lite mer mogen ålder och många av kvinnorna är därmed också 50+ och kanske har normaliserats lite på grund av det. Dock undrar jag hur man tänker om man går in på en Speeddejt och sätter sig och sjunger en lång sång när man har 5 ynka minuter på sig att bilda sig en uppfattning och ge ett första intryck av sig själv. Det är inte en taktik jag skulle ha använt mig av i varje fall.

Nåja. I denna samling finns dessutom den hysteriska människa som redan sökt till en annan bonde för några årsedan. Hysterisk inte så mycket i personligheten (mer än att jag ibland är lite skeptisk till skånska) men mer i framtoning. En otroligt färgglad klänning, en frisyr färgad och rakad och klippt så att tankarna mer går till någon obskyr punkare i London än en kvinna på 50+ som har som mål här i livet att hitta en bonde och flytta till en gård. Nåja, det är återigen utseende, men vad annat har jag att nyttja mig av i dagens analyser. Vi har ju ännu inte lärt känna personerna som syns speciellt bra.

På tal om färger så måste jag bara göra ett instick här. När Linda i början skulle säga någonting så ser man först en cerise blus, men sedan när de zoomar ut så ser man även ett par ganska korta grå shorts med streck i gult och orange. Nej, den kombinationen var INTE okej.

Nåja. Per fortsätter och det är blandade typer. Till sist kommer dock en som verkligen verkar få honom på fall. Det hysteriska skrattet kommer fram och man ser att: Här finns det något. Det skall bli spännande att se om det fortsätter så, eller om det bara var ett bra första intryck.

Generellt så verkar klippningen denna afton ha varit sådan att först skicka man in konstiga människor och sedan på slutet av programmet kommer det mer normala som bönderna kan knyta an till och bli lite förtjusta. Dock har jag svårt att tro att man lyckade så bra när man valde ordning som folk fick gå in. Så jag skyller återigen på klippningen.

Som ni märker har jag lite svårt att hålla mig till bara en sak. Jag svävar lätt iväg i mina analyser och kommer på tankar som egentligen inte har med den bonde jag för tillfället skriver om att göra. Men det är så mycket intryck såhär i början och dessutom är det min analys – så jag gör som jag vill J

Men vi tar oss vidare till den jag förra veckan kallade Snyggbonde – Erik.  Jag är inte riktigt säker på att jag vill ha kvar epitetet snyggbonde. Det är inget fel på honom, men han är nog mer pojkaktigt charmig än snygg. Dock verkar han i varje fall ha fallit många tjejer i smaken.

Erik hade över 300 brev i sin samling och han verkar i varje fall ha lyckats att välja ut 10 stycken där det inte finns en enda kaninkokerska eller helgalning. Några stycken kändes dessutom drivande och framåt när man fick se klippen på dem ihop med bonden. Vilket däremot man inte riktigt kan säga om Erik. Jag förstår att man kan bli lite blyg när man tuttas ihop med en främmande människa för första gången. Jag själv har väldigt svårt för att kallprata med folk jag inte känner. Men här, här är det ändå potentiella kärlekar, tjejer som kanske skall bli en del av hans framtid. Ja, det kan vara svårt ändå om man är ung och lite blyg. Men min känsla är att just dessa unga och blyga skulle behöva mer coachning inför just speeddejtningen så att de slipper sitta och staka sig.

Återigen. Säkert är det bra TV, det skall alltid finnas lite öh, uhm, ah, scener i detta skede och man klipper säkert friskt för att få till det också. Men ändå – hjälp dem att hjälpa sig själva om man nu vill att det skall bli kärlek.

Sedan kan jag inte låta bli att ifrågasätta varför en tidigare Farmendeltagare söker till Bonde söker fru. En ung, hyfsat snygg och driven tjej. Det kan knappast vara så att Erik är det sista hoppet. Jag skulle vilja skriva något om ”mediakåt” och separationsångest från TV-kameror. Rädsla att hamna utanför rampljus etc. Men det vore mig främmande att komma med sådana påhopp.

Så har vi då kommit till sista bonden av de ordinarie fyra. Sigrid. Denna väna varelse. Jag skrev Pippi Långstrump förra veckan. Men jag tycker att den liknelsen inte passar lika bra längre. Jag upplevde henne så då men igår var det en annan Sigrid vi fick se. In sämre, inte bättre heller, men annorlunda. Jag har inte kommit bönderna så nära ännu att jag vill bedöma dem så hårt. Faktum är att jag tycker rätt bra om alla årets bönder såhär långt och så har det absolut inte varit alla år.

Nåja. Här börjar vi med en lite äldre Göteborgare som kommer in och äger rummet. (Vi göteborgare har en tendens att kunna ta lite mycket plats  - har jag hört) och sedan följer en ström av olika typer av killar. Någon vad väl lite udda, men på det stora hela tror jag ändå det finns potential att få ihop en kvartett att bjuda hem på gården så småningom. En reflektion jag dock gjorde är att Sigrid kanske egentligen borde jobba som Fårbonde. För när vi tittar på åldern på dem hon verkar uppskatta mest så tycker jag det verkar vara "Lammkött" :-)

Jag måste ändå göra en reflektion. När Sigrid kom körande till Sundbyholm så hade kameramänniskorna lagt fokus på golvet i bilen – fullt med lera och en Sigrid i pumps. Jag vet inte riktigt vad de villa visa med det. Men det var ändå en kul kontrast.

Detta var alltså gårdagens avsnitt. Det finns potential. Det finns 4 sympatiska bönder. Vissa mer sympatiska än andra. Det finns i dagsläget 40 potentiella, blivande fruar eller män. Och det finns nästan en hel säsong av Bonde söker fru som ligger framför oss. Behöver jag säga att jag längtar till nästa onsdag?

Klippen om vad som  händer nästa avsnitt antyder också att det kommer bli händelserika gruppdejter. Och så lite dramatik. Så nu återstår att ladda i en vecka och hoppas att det lever upp till mina förväntningar.

Sedan lite kort om det nya konceptet. Kärlek åt alla. Där även de bönder som inte blivit utvalda skall följas lite i skymundan av det ”riktiga” programmet.

Jag är inte helt säker på vad jag tycker. Än så länge tycker jag det känns väldigt hattigt och skumpigt. Ett privat klipp blandas med något som garanterat är taget av en kameraman. Ett litet ord där och så hoppar man vidare till en annan bonde.

Nej, jag är inte helt övertygad om att det är något jättebra koncept. Inte så som man valt att lägga upp det och klippa det nu i varje fall.
Dock tycker jag fortfarande att bonden från Ullared – Joakim, skulle ha gjort sig ypperligt i programmet. Det är en sådan bonde jag gärna hade sett mer av.

Ja, det var allt för den här gången. Men eftersom jag nu bestämmer så kommer dagens avslutande ord inte att komma från Bonde söker fru, utan min andra passion just nu, Tro hopp och kärlek. Det blir det fantastiska uttalandet:

”Inte trodde jag att jag skulle vilja ha en oskuld som gillar att bygga med Lego.”


På återhörande nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar