måndag 30 juni 2014

Ett inlägg i den politiska debatten.

Ja. Nu skall jag göra det.

Med risk för att bli hånad, idiotförklarad och kanske något mer också i värsta fall. Men jag känner att nu är det dags.

Dessutom tänker jag basera mina tankar på en artikel i "skvallertidningen på nätet" så det kan mycket väl vara så att det jag argumenterar emot eller för inte är något annat än rent skvaller. Men då har jag i varje fall utgått ifrån något.

Sådär. Håll i er så börjar vi.

Siewert Öholm uppmanar KD och Göran Hägglund att våga ta ställning för sina kristna värderingar.

Det låter ju inte så konstigt. KD är ju trots allt ett parti som baserar sin politik på religion och med tanke på att våra lagar i Sverige faktiskt är baserade på kristendomens värderingar så borde det inte skilja så jättemycket på det stora hela.

Men sedan börjar man läsa lite i artikeln. Att vara emot dödshjälp och abort är måhända gammalmodigt och lite korkat. Men det är ändå att värna om livet och är det vad man säger sig göra så kan jag ändå köpa det. Fast frågan är om man värnar om livet om man tillåter ett oönskat barn att bli fött eller en dödssjuk människa att tvingas lida ytterligare en period till ingen nytta.

Självklart får han ha sina synpunkter om vad värna om livet verkligen betyder även om jag inte kan påstå att att jag riktigt förstår tanken. Jag lägger nog större värde vid att värna om att livet blir så bra som möjligt för de individer som faktiskt befinner sig i livet och det tycker jag inte strider emot några värderingar alls faktiskt. Inte för att jag är någon uttalat kristen människa som besöker kyrkor och sådär. Men jag tycker ändå att jag lever rätt bra enligt de grundvärderingar som ändå är det som genomsyrar både kristendomen och Sverige.

Ja, jag vet att det inte är riktigt fint att säga så. Kyrkan är faktiskt skild från staten och så vidare. Men hade asatron fått styra våra lagar så hade vi kanske tillåtit blot fortfarande och det hade varit helt okej att slå ihjäl sin granne för att han tillskansat sig en av mina getter (om jag nu hade haft några)

Nåja. Vi släpper frågan där och går istället vidare till könsrollen.

Här håller jag med Siewert till viss del också.

Jag tror på jämställdhet. Könens lika värde. Men jag tror också på att vi är två olika kön med olika styrkor och svagheter och att vi inte bör sträva efter att män och kvinnor skall bli lika. Bara jämlika.

Jag tycker absolut vi skall värna om inte bara könens individuella egenskaper utan också individernas naturligtvis. Men att försöka skapa ett kön som alla tillhör. Någon form av genetiskt Hen, det tror jag absolut inte på. Så där är jag överens med Öholm.

Sedan kommer det komiska dock.

Killar som blir osäkra i sin könsidentitet kommer inte i samma utsträckning som tjejerna gå vidare i sina liv utan kommer stanna kvar på platsen de föddes och antagligen bli nazister eller gå med i något motorcykelgäng.

Jaha. Jag säger bara jaha. Ja, det är ju klart att det vet vi ju att både homoäktenskap och homoadoption leder till att unga killar blir nazister eller MC-knuttar.

Nej, här känns det som om han slutat tänka och bara plockat fram det värsta han kan tänka sig för att få till någon styrka i sina argument.

Oavsett om han är emot eller för homoäktenskap och adoption så borde han ändå vara smartare än att påstå att det leder till nazism.

Ibland blir jag trött. Men som sagt, det kan vara "Skvallertidningen på nätet" som förvanskat allt. Låt oss verkligen hoppas det.

Om inte så är ju Siewert ändå på upphällningen och snart kanske han ligger där sjuk och gammal och hoppas någon skall vara vänlig nog att ge honom lite för mycket smärtstillande för att han skall slippa de sista plågsamma veckorna.

Vem vet.

God måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar