torsdag 26 juni 2014

Om våndan av att behöva fatta beslut.

Jag tror jag tidigare har närmat mig detta ämne, men det kan aldrig uttömmas nog.

Egentligen borde det inte vara speciellt svårt att fatta beslut. Rent generellt så finns det ju bara två, nåja, ibland en hel del fler, alternativ. Men om vi utgår från att det bara finns två alternativ. Välj det gröna eller det röda pillret typ.

Nu är jag ju inten Sci-Fi fantast så det kan hända att det faktiskt var blått och rött, eller gult och grönt. Men ni som gillar den där typen av filmer förstår säkert vad jag syftar på. Ni som, liksom jag, inte gillar filmerna kan helt enkelt bara se det som två alternativ rent generellt.

Det finns alltså två alternativ. Och ändå skall det vara så svårt att bestämma sig för ett av dem. Aftonbladet eller Expressen - Inte så svårt. Fast AB är ju bättre på Webben medan expressen är att föredra i pappersformat. Nåja, vi skall inte komplicera det hela mer utan nöja oss med att det kan vara ett svårt val.

Och ständigt ställs man inför beslut som är svåra att fatta.

Jag kanske är extrem i detta fallet för jag har verkligen alltid haft svårt att bestämma mig. Det behöver inte alls vara några stora beslut. Det behöver inte påverka livet eller ens mer än den närmsta kvarten, men ändå kan jag tillbringa mer tid att bestämma mig än vad beslutet i fråga påverkar.

Ibland kommer i och för sig större saker också. Och då blir det ju i regel ännu svårare. Men det mesta är dock inte alls speciellt avgörande för framtiden.

För egentligen, vad är det. Livet är ju egentligen  bara en vandring mot döden och det är det enda som är helt säkert. Besluten påverkar egentligen bara vilken stig man tar på vägen dit. Slutmålet är ändå alltid detsamma.

Så muntert det blev idag.

Ni får skylla er själv som gav mig glada tillrop igår när jag väckte bloggen till liv. Nu får ni stå ert kast och stå ut med både påhopp och negativa tankar.

Skall jag säga något positivt också ? Jag lärde mig en gång att det viktiga är faktiskt inte helheten utan att man avslutar positivt och uppmuntrande. Då jag kan konstatera att det inte regnar idag. Det är skönt.

God torsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar