fredag 4 juli 2014

Hur svårt kan det va ?

Nu är jag ingen forskare eller vetenskapsman. Det kan jag inte nog trycka på så att ni inte tror jag fått hybris eller nåt, för det vore mig alldeles främmande.

Men härom dagen kom jag att fundera på en sak. Det var samma väder som vanligt. Sol, regn och lite mulet och så säkert lite hagelskurar emellanåt också. Det har ju liksom varit signifikativt för den här sommaren att april verkar pågå fortfarande.

Nåja, men det var inte dit jag ville komma. Inte heller ville jag komma till att man borde förändra vädret med vetenskap för det är ju i princip möjligt redan.

Men som sagt. Det var en hyfsat fin dag och hade precis kommit ett riktigt skyfall när jag klev ut genom dörren och då doftar det sådär fantastiskt gott. Blommor, blöt jord och säkert massa andra saker också.

Och då undrar jag ju, varför kan man inte tänka sig en digital näskamera. Alltså ett sätt att fånga dofter, dela med sig dem och kanske spara och plocka fram mitt i vintern när allt bara är vitt och doftlöst.

Man kan ju fånga bilder. Man kan numera skriva ut saker i 3D, så helt omöjligt borde det ju inte vara att på något sätt bygga någon liten grej som fångar upp molekylsammansättningen i luften och sedan kan återskapa det och pysa ut lite precis under näsan.

Det borde gå i varje fall. Dock tänker jag inte ägna mitt liv åt att forska på det.

I ärlighetens namn kommer jag nog inte ens tänka mer på det förrän nästa gång jag springer på en sådan där fantastisk doft som nyregnad sommar, kanelbullar eller kanske hyacint.

För säkerhets skull passar jag på att redan nu önska en god helg, för jag är tveksam till om något mer riktigt smart kommer att attackera mig idag så att jag blir tvungen att dela med mig av det.

Så god helg och god fredag.

1 kommentar:

  1. Åhh, vilken fantastisk idé. Du borde faktiskt kanske forska på ämnet i all fall :-) Puss

    SvaraRadera