fredag 17 januari 2014

Spelar det egentligen någon roll ?

Ja, det är klart att mycket spelar roll. Man kan ju inte tro att allt bara är förgängligt.

Eller man KAN tro det om man vill, men det är inte så.
Inte helt i varje fall.

Men när jag efter morgonens dusch stod och torkade min lekamen så funderade jag på om det egentligen spelar så stor roll varför man gör en viss sak. Det kan egentligen vara vilken sak som helst. Men måste man ha en anledning ? Kan vilken anledning som helst vara en god sådan ? Eller är det bara så att många saker måste man hitta en motivation, oavsett vad, för att orka göra ?

Om man gör en sak för sin egen skull, någon annans skull eller med en baktanke. Spelar det egentligen någon roll när man ändå gör saken ?

Självklart kan det vara så att om man gör något för någon annan med en baktanke så kan det vara trist om den personen skulle få reda på det.

Riktigt såhär långt sträckte sig dock inte mitt resonemang i morse. Det var alldeles för tidigt för det. Men nu medan jag ändå väckte tanken hos både er och mig själv så utvecklades det hela lite i min outgrundliga hjärna.

Jag har inget svar och inget facit. En del saker måste man göra och att då hitta en anledning för sig själv att verkligen göra det är ju bra. Är det saker man inte måste och egentligen inte vill men ändå gör det kanske för någon annans skull så gör man ju våld på sig själv och det är ju inte så lämpligt.

Nåja, vi lämnar detta. Det finns tusen svar och tusen frågor så jag orkar inte filosofera mer.

För de som inte följt mig på andra medier den senaste tiden så kan jag också berätta lite mer om min semester. Jag gjorde ju ett snabbt inlägg på plats men det skrev på en telefon så det begränsade ju möjligheten att skriva lika fort som man tänker något. Med detta vill jag inte påstå att mitt tänkande är otroligt snabbt, speciellt inte såhär på morgonen. Men något snabbare än jag kan skriva på ett litet tangentbord är det dock.

Nåja. Två veckor i Mexiko. Årets solsäkraste månad. Av dessa 14 dagar tror jag det regnade 8. Det var dessutom riktigt kallt vissa dagar om man nu kan räkna nedåt 15grader som kallt. När jag satte mig i bilen i morse var det -12 och då kan man ju tycka att 15 är helt okej. Men i shorts och blöta kläder så blir det inte alls så varmt som man kan tycka.

Annars var det ett trevligt land. Det har varit mycket Hola och Gracias. Och jag har nog utvecklat min spanska till .... Äh, vem försöker jag lura. Men en hustru som pratar flytande spanska har jag kunnat ägna mig åt att vara tyst istället och inte behöva ens försöka prata. Men jag förstår ganska bra....

Pyramider, Maya, delfiner och snorkling. Förutom det en massa mat. Det är verkligen ett elände att behöva börja varje dag med både ägg och bacon samt lite Taco och burrito för att sedan fortsätta i samma takt och drinkar på stranden, vid poolen eller inte alls när det regnar.

Det är jättegott, men när jag igår fick min vanliga frukost med fil och mussli så var det faktiskt så att jag längtat efter det. Det är trevligt att skämma bort sig själv när man är på semester. Men jag, som den enkla människa jag är, uppskattar att vara tillbaka till vardagens mat. Dessutom med kaffe som går att dricka.

Det enda som egentligen är plågsamt att vara tillbaka till är vädret. Jag nämnde -12 förut och det är inte min favorit. Jag skulle ju kunna sätta på mig jacka, mössa och handskar. Då skulle jag nog inte lida lika mycket. Men jag skall ju bara gå några hundra meter från bilen till jobbet...... Ja, jag får skylla mig själv.

Det blev inte sådär jättemycket Mexiko och semester i detta. Nu måste jag jobba också. Men om jag får några minuter över senare under dagen kanske jag återkommer med något helt annat. Jag känner att det är dags att vara lite obekväm och tycka till om något känsligt.

Men hur det går får tiden utvisa.

Jag passar i vilket fall på att önska en trevlig helg ifall jag inte kommer tillbaka förrän på måndag. Passa på att njuta av att kunna vara inonhus, för ut vill man helst inte gå - om man inte är en eskimå.

Där fick ni ett rim på köpet också.

God fredag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar