fredag 17 januari 2014

Feminism ?

Jag läser lite upprörda tankar om något nytt program som tydligen skall avhandla feminism i SVT. Som stora problem som skall lösas av feminism anges:

Mäns våld mot kvinnor och kvinnolöner.

Jag kan inte låta bli att fundera på om det verkligen är ett problem som löses av feminism över huvud taget.

Våld, oavsett om det är mot kvinnor, mot män eller mot barn eller för all del djur också är ett problem. Jag tror inte det är så att någon slår en person för att hon är kvinna. De slår för att de själva har problem och att kvinnan antagligen är den som står närmast, provocerar och ifrågasätter. Dessutom är hon antagligen fysiskt svagare. Vilket ju underlättar om man vill puckla på någon av en anledning.

Antagligen samma anledning som folk använder för att slå barn eller djur. De har inte så mycket att sätta emot. Jag tror alltså inte ett dugg på att detta problem ligger i att vi inte är jämlika eller att alla inte är feminister.

En riktig man slår nämligen inte en kvinna. Det är ynkliga avarter av män som ägnar sig åt sådant. Vilket alltså är rena motsatsen mot att säga att alla skall vara feminister. För en man som tappar sin identitet som man genom all hysterisk jämställdhet blir antagligen mer provocerad att ta till våld än en man som får vara den man han är.

Sedan lönerna. Självklart är det ett problem att folk som har samma tjänst skall ha olika lön OM de presterar lika bra. Att kvinnor i snitt har lägre löner tror jag dock till stor del beror på att de faktiskt historiskt och fortfarande idag har yrken som generellt sätt betalas lägre, samt att de inte själva riktigt har självkänsla nog att stå för att de faktiskt är duktiga och slåss för sin sak.

Skulle det lösas genom feminism ? Kanske. Om de, eventuellt, manliga cheferna blev lite mer kvinnliga i sin approach skulle de kanske lyssna på kvinnorna mer och därför förstå att de i själva verket är jätteduktiga även om de på ett lönesamtal sitter och säger att: Men inte är jag så duktig. Jag gör ju bara vad jag skall.

Å andra sidan finns risken också att de istället skulle agera mer som kvinnor och gå direkt ut i fikarummet och skvallra om hela händelsen och det vet jag inte om det skulle bli så uppskattat.


Nu kunde jag inte låta bli att hårdra det hela lite för att provocera.

Men jag är inte feminism. Däremot är jag emot våld och tycker att en kvinna som gör samma jobb som jag lika bra, eller bättre absolut skall ha lika mycket, eller mer betalt.

Och med detta tackar jag för både idag och för veckan.

God helg.

2 kommentarer:

  1. Håkan, det gläder mig att du inser dina gränser och inte betraktar dig själv som feminismen förkroppsligad. Jag tror tyvärr feminismen behövs. Livet är en kamp, den fysiskt starkare har sedan länge kuvat den svagare. Rösträtt skaffade kvinnorna till största del genom egen solidarisk kamp, det var inget vi män valde att i vår altruism ge upp till dem.

    SvaraRadera
  2. Hopsna, menade inte att kommentera anonymt, nkstr = Niklas Enskog

    SvaraRadera