torsdag 24 november 2016

Dagen till ära....

...så passar jag på att skriva några ord om gårdagens avsnitt av Bonde. Det var alltså onsdag igår och vi börjar nu ändå komma en bra bit in på säsongen. Det visar sig på lite olika sätt. Dels börjar de potentiella friarna att bli lite mer krävande och vågade och dels börjar även våra bönder att komma lite närmre någon typ av känslor och förståelse för vad de verkligen vill ha.

I varje fall är det så jag skulle tolka det hela.

Gårdagens avsnitt var lite av en ny giv när man lät två av bönderna, med deras sällskap, möta varandra för en liten fest och möjlighet att prata lite och dela sin, ändå ganska speciella situation, med varandra.

Men jag återkommer mer till det när jag gör min genomgång bonde för bonde.

I övrigt kan jag meddela att för andra gången den här säsongen så fick jag se avsnittet när det gick och slapp titta ikapp. Det kan vara den enda fördelen med en sjuk hustru. Men innebar alltså att hon var hemma och att jag, av den anledningen, inte behövde vänta med att titta på avsnittet.

De säger ju att man skall försöka hitta positiva saker i allt och då hittade jag detta. Även om jag hellre hade väntat en stund extra egentligen. Sedan kan man ju ändå tycka att det är lite passande att åka på en sådan där riktig "bonnförkylning" just på en onsdag.

Men nu släpper vi detta och går på våra bönder istället. Eftersom upplägget ändå var lite som det var igår när Jennifer och Erik träffades och hade fest ihop så kommer jag faktiskt gruppera ihop dem idag. Hoppas det är okej för er?

Om inte så får ni det på det sättet ändå och klagomål mottages endast i skriftlig form. Två exemplar i det runda arkivet.

Jennifer och Erik - alltå.
Detta var alltså en ny giv från TV4. Det finns alltså två bönder som bor ganska nära varandra och som verkar trivas rätt så bra ihop. Vi låter dem träffas med alla sina friare och allt och så ser vi vad som händer. Tyvärr hände det mest uttjatade på hela säsongen. Nu började även Jennifer pumpa Erik på den händelse med Sigrid som vi har hört så mycket om. Antagligen kände produktionen att de inte ännu en gång kunde låta Linda ta upp frågan så ansvaret lades istället över på Jennifer. Självklart har hon rätt i sak om att Erik borde berätta. Men samtidigt så förstår jag att han låter bli tills han vet om han hittar kärleken och tills han har bestämt sig för EN.

Låt oss då bara hoppas att han inte väljer den svartsjuka griskokerskan, för då lär han få det varmt om öronen när han väl väljer att berätta.

I gårdagens avsnitt så lyckades hon återigen genom att gråta försämra förutsättningarna för de andra tjejerna. Jag vet inte vad som vinklas hur och på vilket sätt. Men jag tycker att Erik borde dra öronen åt sig när han ser denna svartsjuka träda fram så tydligt, så tidigt. Innan de ens har ett förhållande. Vore han smart skulle han kasta ut henne med huvudet före. Ändå så väljer han istället att se det som ett tecken på kärlek och det blir lite hångel. Men inte förrän han redan provat på samma sak med My (som i mina ögon vore ett MYCKET bättre val för honom). Men känslor är känslor och kan vara svåra att styra över och kontrollera.

FarmenLina håller sig i bakgrunden och jag tror både hon och Erik känner att det där ändå inte är något bra alternativ. Men nu har hon ju fått en stund i rampljuset igen och jag undrar i vilken dokusåpa vi kommer att se henne här näst?

På tal om rampljus och önskan efter att synas i TV så verkar detta även gälla en av Jennifers friare. Det är Charlie som tydligen sökt till ett flertal TV-produktioner och han ställs mot väggen om det är TV eller Jennifer som lockar. Han bedyrar naturligtvis att det är bonden själv som gör att han är där och så blir det lite gullande. Jag tycker inte riktigt om det. Att falla för denna, ändå ganska unga kille som känns lite fel för hela situationen tror jag inte kommer leda till något bra. Men som sagt, känslor.

Men Jennifer är lite på krigsstigen och vill reda ut allt denna kväll och har även ett snack med David om varför han aldrig kommer till skott. Han berättar att han blivit bränd tidigare och har svårt att släppa någon nära av rädsla att det skall hända igen.

Får jag välja så vore denna David ett bättre, tryggare och med smart val för Jennifer. Men som sagt. Känslor är känslor och de hör definitivt inte alltid ihop med förnuft.

Vi får helt enkelt vänta och se vad som händer framöver. Nästa vecka verkar det som om det skall bli val för båda dessa bönder och min gissning är ändå att det är FarmenLina och Brandon som kommer få lämna programmet. Men vem vet, kanske kan de slå sina påsar ihop.

Så vidare till Per.
Här har vi en stackare som inte riktigt klarar av situationen med många kvinnor på gården. Han verkar fortfarande inte riktigt ha kommit över chocken att Torhild valde att åka hem och att Annelie kom tillbaka. Helst hade han nog sett att det var precis tvärtom.

Men här börjar kvinnorna bli lite krävande och vilja att det skall hända något mer. De vill ha bekräftelse och stackars Per drar sig undan och vet inte riktigt hur han skall hantera det hela. Han drar sig istället undan mer och mer, även när de åker iväg på dans tillsammans.

Där träffar de även på Pers dotter som i förra säsongen hittade sin drömbonde Stefan. Det är konstigt. Stefan och Per är så lika på många sätt. Men om det är åldern, eller en mer känslig personlighet djupt där inne som ändå ställer till det är svårt att sia om.

Min känsla är ändå att Per har bestämt sig. Han vill ha Carola och väntar bara på ett bra tillfälle att avpollettera Annette och Annelie. Och det tycker jag nog ändå han gör rätt i. I varje fall Annelie som liksom vanligt är extra allt. Hon kan säkert vara rätt för någon, men inte för denna bonde.

Till sist till Sigrid.
Vad skall man säga. Bertil den lilla valpen försöker. Anders den äldre försöker och Rickard försökte i gårdagens avsnitt inte lika mycket som han gjort tidigare. De försöker och försöker. Berättar om sina känslor, bakar tårta och jag vet inte alls. Men på något sätt hjälper det inte. Sigrid vill ha Action. Jag undrar om hon egentligen inte hellre skulle haft ett program som heter Bonde söker älskare. För det verkar vara ungefär det hon är ute efter. Kärlek finns inte riktigt på schemat, men lite hård och ångande sex verkar istället vara modellen. Istället i stallet kanske :-)

Vad som kommer hända här?

Jag tror egentligen mest på ingenting. Det tar sig inte riktigt och frågan är om det går att vända nu och om Sigrid i det här läget är mogen eller redo att verkligen träffa den stora kärleken och om hon är det så är det antagligen ingen av de tre som just nu bor på hennes går.

Eller just nu. Det var ju i somras. Så facit finns ju där ute någonstans. Men jag har det inte utan får spekulera i saker som redan har inträffat. Men det funkar väl det också.

Med detta lämnar vi gårdagens avsnitt och ser fram emot nästa onsdag. Det borde alltså bli hemgång för ett antal friare nästa vecka. Minst hos Erik och Jennifer, men det börjar nästan bli dags även hos de andra kan jag tycka nu. Det har ju egentligen bara varit en som blivit hemskickad mot sin vilja hittills på hela den här säsongen.

Men vi hörs helt enkelt nästa torsdag och ni vill, vågar och kan.

Kramis på er :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar